سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کم خونی داسی شکل Sickle cell anaemia


●علائم : - کم‌خونی - خستگی - یرقان خفیف- زرد شدن سفیدی چشم - درد دست و پاها و شکم هرجا که رگهای خونی بسته شوند - افزایش خطر ابتلاء به عفونتها
کم‌خونی داسی شکل، یک بیماری ارثی است که بخاطر شکل غیرطبیعی هموگلوبین در خون بوجود می‌آید. وراثت بگونه‌ای است که والدین هر دو حامل یک ژن غیرطبیعی هستند اما خودشان سالمند. شانس ابتلاء هر کودک در چنین خانواده‌ای یک به چهار است (یعنی هر کودکی که در این خانواده‌ها بدنیا می‌آید ۲۵% احتمال دارد که بیمار باشد) در این بیماری علائم کم‌خونی در بدو تولد وجود ندارد بلکه در ۶ ماهه اول بعد از آن اتفاق می‌افتد. هموگلوبین، پروتئینی است که در گلبولهای قرمز خون وجود دارد کار آن گرفتن اکسیژن از ریه و رساندن آن به قسمتهای مختلف بدن است
زمانیکه گلبولهای قرمز این افراد در شرایط غیرطبیعی کمی اکسیژن قرار بگیرند به شکل داس در می‌آیند در کودک مبتلا به این بیماری، خون بطور موثر منعقد نمیشود و آرامتر از خون یک بچه طبیعی در رگهای خونی جریان پیدا می‌کند اگر رگهای خونی را بسته شوند کودک در محل انسداد احساس درد می‌کند و این موجب وخیم‌تر شدن کم‌خونی، ایجاد یرقان و افزایش خطر بیماریهای عفونی مانند سرفه‌ها و سرماخوردگیها میشود تقریباً همیشه آفریقایی‌ها یا سیاه پوستها دچار این بیماری میشوند.
● چه کار می‌توان کرد؟
کم‌خونی داسی شکل بر هوش کودکان تاثیری ندارد و بیشتر آنها می‌توانند با این بیماری به مدارس معمولی بروند اما چونکه احتمال دارد کودک مبتلا به این بیماری دچار حملات ناگهانی کم‌خونی داسی شکل شود. (که در آن درد شدید مفاصل و شکم احساس میشود) معلمها باید مراقب بوده و او را به دکتر نشان بدهند اینگونه حملات را به اسم بحران کم خونی داسی شکل می‌شناسند و میتوان آنرا با تجویز اکسیژن و داروهای ضد درد معالجه کرد.
بحران داسی شکل می‌تواند بر اثر فعالیتهای شدید مخصوصاً در سرما و رطوبت بالا بگیرد لازم است تا کودک شما در برابر کلیه بیماریهای عفونی مصونیت پیدا کند و ویتامینهای تجویز شده را مصرف نماید از آنجا که این بیماری بر اثر وراثت منتقل میشود لازم است قبل از تصمیم به بچه‌دار شدن اقدام به مشاوره ژنتیکی بکنید. آزمایش خون. پدر و مادرها را از نظر حامل بودن بیماری مشخص خواهد کرد.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید