شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کمبود هورمون رشد Growth horone deficiency


● علائم : - قامت کوتاه - کندی سرعت رشد
هورمون رشد همانطور که از نامش پیداست رشد قامت و اندام فرد را بطور معمولی و طبیعی تضمین می‌کند در درصد بسیار کمی از کودکان غده هیپوفیز در مغز که هورمون رشد را تولید می‌کند نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون بوجود آورد و این باعث توقف رشد میشود گاهی اوقات این عارضه بر اثر وجود یک تومور در غده هیپوفیز ایجاد میشود که پس از رسم نمودار وزن و قد کودک دیده میشود که کودک در مقایسه با سن خود در طیف طبیعی قرار ندارد.
اگر کودکتان نسبت به سنش کوچک باشد برخی از تستهای آزمایشگاهی را می‌توان برای ارزیابی بالینی کامل بعمل آورد معمولاً‌ این تستها هنگام اقامت در بیمارستان انجام میشود تا فعالیت هورمونی کودک توسط متخصص غدد از نزدیک و به دقت بررسی شود مجموعه‌ای از نمونه‌های خونی برای ارزیابی بالا رفتن هورمون رشد در پاسخ به یک محرک مانند ورزش یا دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کودکان طبیعی این محرکها باعث میشوند تا غده هیپوفیز به تولید و آزاد سازی هورمون رشد بپردازد.
● چه کار می‌توان کرد؟
اگر چه درمان کمبود رشد پیچیده است ولی درمانهای جایگزین به آسانی کنترل میشوند و نتایج خوبی نیز می‌دهند. هورمون را می‌توان دو یا سه بار در هفته با تزریق داخل عضلانی تجویز کرد. حداکثر پاسخ رشد در طول اولین سال درمان روی می‌دهد سرعت رشد کودک شما می‌تواند دو برابر آنچه که متناسب با سن مورد انتظار تقویمی او است باشد و این زمان از دست رفته را جبران می‌کند درمان معمولاً تا زمان بلوع ادامه می‌یابد در موارد نادری که کمبود هورمون رشد بر اثر تومور غده هیپوفیز بوجود می‌آید با عمل جراحی یا پرتو درمانی آنرا بر می‌دارند.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید