چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فعالیت فیزیکی برای همه


فعالیت فیزیکی برای همه
پیروزی همیشه از آن افرادی نیست که به طور مقطعی فرز و چابک هستند، بلکه از آن کسانی است که به طور مرتب در حال حرکتند.
همان‌طور که شما از قبل می‌دانید فعالیت بدنی منظم می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای سلامتی و تندرستی شما به ارمغان بیاورد و هنگامی که شما این موضوع را با تغذیه خوب همراه می‌‌کنید، بدنتان به طور حتم از شما تشکر خواهد کرد.
اما آیا شروع کردن سخت‌ترین قسمت نیست؟ برای ورزشکار شدن هم مثل هر تغییر دیگری در زندگی شما، دانستن اینکه کجای کار هستید و به چه جایی می‌خواهید برسید اهمیت دارد.
آیا هرگز توجه کرده‌اید چرا کارهایی را که دیگران برای ایجاد تغییر در زندگی خودشان انجام می‌دهند، ممکن است برای شما موثر نباشد؟ بیشتر افراد در حالی که رفتارهایشان را تغییر می‌دهند از یک مسیر پنج مرحله‌ای آمادگی عبور می‌کنند. چیزی که در یک مرحله به برخی از افراد کمک می‌کند، ممکن است برای برخی دیگر که در یک مرحله دیگر هستند، موثر نباشد. برای پیداکردن جای خودتان در این جدول مراحل تغییر، به مطلب زیر توجه کنید.
▪ مراحل تغییر در افزودن فعالیت بدنی به زندگی روزمره
این مراحل یک مسیر مارپیچ را برای افزودن فعالیت بدنی منظم به زندگی شما نشان می‌دهند. برای آشنا کردن خودتان با رفتارهای جدید در هر مرحله مقداری زمان لازم است. فراموش نکنید، در هر مرحله تلاش و تعهد مورد نیاز است. همین‌طور که شما برای تغییر آماده می‌شوید، بی‌آنکه خودتان به طور محسوسی متوجه شوید، از هر مرحله عبور خواهید کرد. قسمت جالب این مدل این است که نشان می‌دهد شما ممکن است همیشه در جهت بالا در یک خط مستقیم حرکت نکنید. زمان‌هایی خواهد بود که لغزش‌هایی در مسیرتان به‌وجود می‌آید یا به مراحل قبلی برمی‌گردید؛ ولی در نهایت زمانی فراخواهد رسید که شما آماده حرکت به جلو می‌شوید و فقط به جلو حرکت می‌کنید. این روزها در انتظار شما و بخشی از فرآیند تطبیق با رفتارهای جدید است. شما پیشرفت خواهید کرد هنگامی که آماده شده باشید. این مراحل عبارتند از:
۱) هنوزبرای تغییر آماده نیستم
۲)‌ در مورد تغییر فکر می‌کنم
۳) ‌ برای اقدام کردن آماده می‌شوم
۴)‌ اقدام می‌کنم
۵)‌ وضع خوبم را حفظ می‌کنم

حمیدرضا عزیزی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید