چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ دسامبر ۲۰۰۳ ـ تبدیل مسئله عراق به میدان مسابقه بر سر کسب پول!


« دن راذر » در بخش اخبار شش و نیم بعد از ظهر ۱۱ دسامبر ۲۰۰۳ شبکه تلویزیونی « سی بی اس » آمریکا با بیان این جمله که مسئله عراق که زیرعنوان مبارزه با تروریسم آغاز شده بود اینک به مسابقه بر سر کسب پول مبدل شده است باب بحثی را گشود که در دو روز از آن تیتر اول بسیاری از روزنامه های آن کشور از جمله نیویورک تایمز شده بود. وی گفت حسابرسان وزارت دفاع آمریکا گزارش کرده اند که عوامل کمپانی « هالیبرتون » که به کنتراتهای چند میلیارد دلاری « ترک مناقصه! » ای در عراق دست یافته حتی به واحدهای ارتش آمریکا در عراق هم در سوخت رسانی گرانفروشی کرده و میزان این گرانفروشی معادل ۶۱ میلیون دلار برآورد شده و در این زمینه هنر آن تنها تحویل بنزین کویت به نیروهای امریکا در عراق بوده است و می دانیم که از سال ۱۹۹۵ تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰، دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا رئیس هیات مدیره کمپانی « هالیبرتون » بود. نمونه دیگر این که این کمپانی برای ساخت یک « کافه تریا » برای نظامیان آمریکایی در عراق ۶۷ میلیون دلار مطالبه کرده است!. سایر کنتراتهای این شرکت و توابع آن تا کنون عبارت بوده اند از خاموش کردن حریق تاسیسات نفت عراق و تعمیر آنها و آموزش کارکنان تا تامین سوخت و امور آموزش و پرورش و بهداشت و ایجاد کمپ و تعمیرات فرودگاهی و امور کشاورزی و ....
روزنامه های امریکا مطالب دیگری را اضافه کرده و نوشته بودند: تا این لحظه در عراق اسلحه کشتار جمعی به دست نیامده ، صدام حسین دستگیر نشده ، حزب بعث ریشه کن نشده ، مقاومت عراقی ها شکسته نشده ، خطر تروریسم کاهش نیافته و مخالفان جهانی اشغال نظامی عراق کم نشده اند که هیچ ؛ کانادا ، فرانسه ، روسیه و آلمان ـ چهار کشور دوست آمریکا هم با تصمیم اخیر وزارت دفاع که آنها را از شرکت در مقاطعه های بازسازی عراق محروم کرده از ما رنجیده و خشمگین شده اند.
به نوشته این روزنامه ها ، قرار بود که بوش ، نخست تصمیم منع کشورهای چهارگانه را تلفنی با سران این کشورها مطرح سازد و سپس موضوع اعلام شود که وولفوویتس معاون وزارت دفاع پیشدستی کرد و آن را اعلام داشت و بوش را در برابر امر انجام شده قرار داد و مجبور کرد که به دفاع از تصمیم بپردازد و بگوید : کنتراتها حق کشورهایی است که خطر مرگ سربازانشان را پذیرفته و نیرو به عراق فرستاده اند. این اقدام وولفوویتس هم یک معما شده است. تازه، این در حالی است که کنترات های چاق و چله به کمپانی های داخلی مورد توجه نظیر هالیبرتون داده شده است.
کمترین نتیجه این کار این بود که وزیر دفاع روسیه بگوید : مگر عراق فقیر است که ما پس از سالها انتظار ، مطالبات مالی خود را تخفیف دهیم و کمیسیون مربوط در اتحادیه اروپا این عمل آمریکا را یک اشتباه سیاسی بخواند و آن را مغایر موازین سازمان بازرگانی جهانی بنامد.
این روزنامه ها موضوع را تا فرمول مطرح شده تازه برای تثبیت اوضاع عراق گسترش داده و نوشته بودند که فرمول « شیعه ، سنی وکرد » تازگی ندارد و در قرن گذشته چند بار عملا شکست خورده است ؛ زیرا کشورهای عربی مجاور عراق تضعیف سنی ها و ترکیه تقویت کردها را نپذیرفته بودند و پافشاری روی آن ، مشکل را افزون خواهد کرد . باید فرمول عملی تری را یافت . این مسائل کلی در حالی است که مسائل روزمره مردم از قبیل بیکاری وسیع ، کمبودها و عدم امنیت ادامه دارد و عراقی ها شکیبایی خود را از دست داده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید