شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ دسامبر سال ۵۲۵ ـ بهبهان و اختلاف نظر بر سر نامگذاری این شهر


۱۲ دسامبر سال ۵۲۵ ـ بهبهان و اختلاف نظر بر سر نامگذاری این شهر
۱۲ دسامبر سال ۵۲۵ میلادی در نشستی که در کاخ پادشاهی ایران در شهر تیسفون بر گزار شده بود تنی چند از مقامهای کشوری و لشکری که تحت نفوذ افکار مزدک قرار داشتند با پیشنهاد بزرگ وزیر قباد یکم شاه وقت ایران از دودمان ساسانیان به گذاردن نام قباد برشهر تازه ساز میان شوش و استخر(شیراز) مخالفت کردند و گفتند که نباید نام یک شاه زنده (در طول حیات او) بر یک شهر گذارده شود که تاریخ از این عمل ، قضاوت تملق گویی خواهد کرد و قباد که خود او هم متمایل به اندیشه های مزدک بود پذیرفت که نام دیگری بر شهر گذارده شود. پیشنهاد شد که نام شهر را «ارگان» بگذارند و پس از درگذشت قباد، با جلب نظر جانشین او شهر به اسم وی تجدید نام یابد ؛ زیرا این شهر تازه به دستور قباد و زیر نظر مستقیم او ساخته شده بود و محل آن را نیز خود قباد در کنار رودخانه مارون تعیین کرده بود. رسم شاهان ساسانی بود که هر کدام یکی _ دو شهر تازه بسازند. به نوشته پاره ای ازمنابع بیزانس (قسطنطیه)، قباد شخصا در این جلسه خواسته بود که شهر تازه به نام او خوانده شود؛ که به نظر درست نمی آید.
شهر ارگان بعدا ویران و متروک شد _ احتمالا بر اثر زلزله و عوامل طبیعی _ و نفوس آن ترجیح دادند که به جای نقل مکان به شهر کوچک «بهانBohan » در همان نزدیکی ، شهری به فاصله ای نه چندان دور در جنوب ارگان برای خود بسازند که پس از تکمیل بنای این شهر، نام آن را «به بهان» به معنای بهتر از « بهان » گذاردند که تا به امروز باقی مانده است و شهری است قدیمی.
باید دانست که مزدک که اندیشه های او در زمان حکومت قباد یکم ( گواد - کواد ) منتشر و ترویج شد پایه گذار سوسیالیسم در جهان بشمار می رود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید