شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک


ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک
دل توی دلتان نیست. این اولین بار است که به مطب دندانپزشکی برای ارتودنسی (ردیف کردن دندان‌های) فرزندتان آمده‌اید و نمی‌دانید قرار است با چه روشی این دندان‌های خرگوشی عاقبت مرتب شوند.
شما به مطب دندانپزشکی آمده‌اید که دندان‌های فرزندتان در پایان مدت زمان مشخصی مرتب شوند. به طور کلی دندانپزشکان از دو نوع دستگاه برای مرتب کردن دندان‌های فرزند شما استفاده می‌کنند. ممکن است شکل وسایل و دستگاه‌های ارتودنسی متفاوت باشند ولی یا ثابت هستند و از دهان خارج نمی‌شوند یا متحرک هستند و می‌توان آنها را در ساعاتی از شبانه روز به طور مثال، هنگام غذاخوردن و یا بازی کردن و یا برای تمیز کردن از دهان خارج کرد.
● دستگاه‌های ثابت
این دستگاه‌ها همان سیم‌ها و براکت‌هایی است که روی تک‌تک دندان‌ها نصب می‌شوند. یک دستگاه ثابت ارتودنسی از قطعاتی به نام براکت که به طور مستقیم به دندان‌ها چسبانده می‌شوند و سیم در داخل آنها گذاشته می‌شود، تشکیل شده‌اند. این دستگاه‌ها کنترل بهتری بر حرکات دندانی دارند چون نیرویی که بر دندان‌ها وارد می‌کنند، به طور دقیق کنترل شده است و به تدریج و به آرامی دندان‌ها را به موقعیت صحیح هدایت می‌کنند. به طور معمول نیرویی که به وسیله این دستگاه‌ها بر دندان‌ها وارد می‌شود، نیرویی سبک است. اشکال اصلی آنها این است که چون در دهان ثابت هستند، نمی‌توان برای تمیز کردن آنها را از دهان خارج کرد. به علاوه موجب گیر کردن موادغذایی در اطراف سیم‌ها و براکت‌ها شد. اگر این خرده‌های غذایی به خوبی برداشته و تمیز نشوند، به زودی موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. بنابراین اگر دندانپزشک برای شما این دستگاه‌ها را تجویز کرد باید خودتان را برای مسواک زدن دقیق و رعایت بهداشت دهان، چند برابر بیشتر از آنچه پیش از این انجام می‌دادید، آماده کنید.
● دستگاه‌های متحرک
دستگاه‌های متحرک از سیم و مواد پلاستیکی (آگریل) ساخته می‌شوند. شما می‌توانید خودتان آن را دهانتان بگذارید و هر وقت خواستید از دهانتان خارج کنید. بعضی از آنها به طور هم‌زمان دندان‌های فک بالا و پایین را در برمی‌گیرند. دندانپزشکان اغلب به شما خواهند گفت فقط برای غذا خوردن و شستشو این پلاک‌ها را از دهانتان خارج کنید و در بقیه ساعات روز آن را در دهانتان نگه دارید تا نیروی کافی را به دندان‌ها و فک‌تان وارد کنند. فراموش نکنید که شما در صورتی نتیجه مطلوبی از درمان خود با این وسایل خواهید گرفت که به طور دقیق در استفاده از آن با دندانپزشک همکاری کنید و پلاک را درست و به میزان کافی در طول روز در دهانتان نگه دارید، چیزی که خیلی از کودکان به بهانه خجالت، بازی، راحتی و.. از آن طفره می‌روند و دور از چشم والدین‌شان آن را استفاده نکرده و یا فقط در زمانی که در خانه هستند، از پلاک استفاده می‌کنند که نتایج درمان را مختل می‌کند. مزیت عمده این پلاک‌های متحرک این است که شما می‌توانید آن را برای شستشو و تمیز کردن از دهانتان خارج کنید.
● پلاک متحرک برای چه کسانی لازم است؟
پلاک‌های متحرک ارتودنسی برای درمان ناهنجاری‌های ساده فک و صورت و دندان‌ها استفاده می‌شوند. جایی که فقط لازم است دندان‌ها اندکی مرتب شوند و به جابه جایی کاملی نیاز ندارند. به طور مثال ممکن است دندان‌های جلویی فک بالای شما اندکی بیرون زده باشد و می‌توان با این پلاک‌ها زاویه دندان‌ها را تغییر داد و آنها را مرتب کرد. برای استفاده از این پلاک‌ها به طور معمول می‌توانید به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید.
هنگامی که درمان ارتودنسی دندان‌های شما به پایان رسید، باید به دندان‌ها فرصت داد تا در موقعیت جدید تثبیت شوند. در این زمان دندانپزشک یک پلاک متحرک را برایتان تجویز خواهد کرد که باید چند ماه از آن استفاده کنید. این پلاک متحرک، دندان‌ها را در موقعیت جدید حفظ می‌کند تا الیاف لثه‌ای و استخوان کافی در اطراف ریشه‌شان تشکیل شود و در موقعیت جدید تثیبیت شوند.
● وقتی عضله‌ها یاری می‌کنند
یکی دیگر از کاربردهای دستگاه‌های متحرک ارتودنسی، پیش از بلوغ و در دوران رشد است. در این دوران می‌توان از نیروی عضلات سر و صورت و گردن برای هدایت فک و دندان‌ها در موقعیت صحیح استفاده کرد. این دستگاه‌ها اغلب شامل پلاکی‌ داخل دهان هستند که گاهی به وسیله کش‌ها و حلقه‌هایی روی صورت، سر و گردن تکیه دارند. استفاده از این دستگاه‌ها برای پسر بچه‌های شیطان باید با دقت و کنترل خاصی انجام شود تا خطر آسیب و پارگی پوست صورت از بین برود.
● دستگاه‌ ثابت برای چه کسانی لازم است؟
سیم‌ها و براکت و نیز سایر دستگاه‌های ثابت ارتودنسی، برای حرکات پیچیده‌تر دندانی و بیشتر برای کسانی که دوران بلوغ را سپری کرده‌اند، استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند با اعمال نیرو به یک دندان آن را از یک محل به محل دیگری در قوس فکی حرکت دهند. این یک حرکت پیچیده دندانی است. همچنین اگر شما در سنین بزرگسالی به فکر مرتب کردن دندان‌هایتان افتاده‌اید، باید خودتان را برای این نوع ارتودنسی آماده کنید. اگر دندان‌های شما چرخش غیرطبیعی پیدا کرده‌اند و یا نیاز است کمتر و یا بیشتر در استخوان فک فرو رفته و یا بیرون آورده شوند، باید روی این نوع ارتودنسی حساب کنید. برای انجام این درمان ارتودنسی، باید حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید