سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

شب ادراری کودکان


شب ادراری کودکان
معمولا پدر و مادر بچه‌هایی که شب‌ها جایشان را خیس می‌کنند، ناراحتند و نگران. ناراحت از اینکه هر روز باید ملحفه و پتوی خیس شده را بشویند و نگران از اینکه مبادا این مشکل فرزندشان حل نشود! معمولا هم به دلیل دوم برای درمان فرزندشان به پزشک مراجعه می‌کنند و در بسیاری از موارد پزشک دارویی تجویز می‌کند که معمولا برای بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تازه این والدین بعد از گرفتن این داروها که روی اعصاب تاثیر دارند،‌دوباره نگران می‌شوند که مبادا این قرص‌ها روی اعصاب‌ و شخصیت فرزندشان تاثیرات منفی بگذارد! اما به تازگی دانشمندان انجمن اطفال کانادا در آخرین دستورالعمل خود در این زمینه خیال همه را راحت کرده‌اند و می‌گویند: <تا وقتی که خود بچه از خیس کردن جایش نگران نشده است، بگذارید به کارش ادامه دهد>!
● یکی به نفع بچه‌ها
بر اساس آخرین دستورالعمل‌ انجمن اطفال کانادا در مورد کنترل شبادراری کودکان،‌بیشتر کودکانی که شب‌ادراری دارند وقتی بزرگ‌تر شدند،‌این عادت خود را ترک می‌کنند و درمان فقط وقتی لازم است که شب‌ادراری خود کودک را ناراحت کند. تا پیش از این متخصصان اطفال بر اساس دستورالعمل‌های قبلی تمام کودکانی را که شب‌ها جای خود را خیس می‌کردند،‌با دارو یا زنگ‌های اخطار و… تحت درمان قرار می‌دادند. دانشمندان کانادایی علی‌رغم آنچه که تاکنون تصور می‌شد، معتقدند، شب‌ادراری کودکان می‌تواند به دلیل خواب بسیار سنگین کودکان اتفاق بیفتد. پیش از این دانشمندان می‌گفتند که بیشتر موارد شب‌ادراری در اثر مشکلات و استرس‌های روانی، عدم تکامل روانی و ذهنی در این زمینه و یا عدم تکامل عصبی، عضلانی اسفنگترهای ادراری کودکان رخ می‌دهد. در حالی که کتب پزشکی و دستورالعمل‌های قبلی، شب‌ادراری بعد از ۵ سالگی را غیرطبیعی دانسته و شیوع آن‌را در کودکان ۵ ساله کم می‌دانستند، دستورالعمل‌ انجمن اطفال کانادا، شیوع شب‌ادراری را در کودکان ۵ ساله ۰۱ تا ۵۱ درصد و در کودکان ۸ ساله درحد ۶ تا ۸ درصد عنوان و توصیه می‌کند اگر این مسئله بعد از ۸ سالگی ادامه یافت باید نگران جنبه‌های روانی آن بود.
● لطفا سخت نگیرید!
دستورالعمل جدید، موثرترین روش‌درمانی شب‌ادراری را <ابزار اخطاردهنده> عنوان می‌کند. البته پیش از این هم دانشمندان به موثر بودن این روش پی برده بودند ولی پزشکان بنا به توصیه کتب پزشکی این روش را برای زمانی نگه می‌دارند که شب‌ادراری کودک با دارو بهبود نیابد. والدینی که دوست دارند به فرزندان خود کمک کنند تا شب‌ها رختخواب خود را خیس نکنند، می‌توانند توصیه‌های دستورالعمل‌ انجمن اطفال کانادا را رعایت کنند. این توصیه‌ها عبارتند از: )۱ قبل از خواب کودک را برای ادرار کردن به دستشویی ببرید. )۲ مسیر دستشویی تا محل خواب کودک را طوری طراحی کنید که کودک به راحتی به توالت دسترسی داشته باشد. )۳ اجازه ندهید که کودک قبل از خواب،‌مایعات زیاد و یا دارای کافئین بنوشد. )۴ کودکانی را که از وقت پوشک گرفتن آنها گذشته است، پوشک نکنید. )۵ وقتی که صبح، رختخواب کودک را تمیز می‌کنید از خود وی کمک بگیرید. )۶ برای شب ادراری،‌به کودک توهین نکرده و عزت نفس او را حفظ کنید.
این دانشمندان معتقدند که شب‌ادراری کودکان نباید یک مسئله پزشکی تلقی شود تا وقتی که کودک بزرگ‌تر از ۵ سال حداقل هفته‌ای ۶ بار جایش را خیس کند
منبع : iran۴me


همچنین مشاهده کنید