پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۹دسامبر ۷۹۴ ـ هارون الرشید یک دولتمرد ایرانی را وزیر خود کرد و ...


۹دسامبر ۷۹۴ ـ هارون الرشید یک دولتمرد ایرانی را وزیر خود کرد و ...
هارون الرشید خلیفه توانمند عباسی نهم دسامبر سال ۷۹۴ میلادی یحیی برمکی را که یک ایرانی و در علم مدیریت و تدبیر کشور داری و شهرت امانتداری سرآمد دیگران بود به وزارت خود برگزید تا به تمشیت امپراتوری او بپردازد. هارون که مردی هوشمند بود پی برده بود که بقاء امپراتوری پهناور او بستگی به وجود یک وزیر لایق و باکفایت دارد که بر امور اداری و مالی نظارت دقیق داشته باشد و کسی را بهتر از یحیی نیافته بود.
هشت سال بعد، هارون بر خاندان برمکیان که قدرت و شهرتی به دست آورده بودند خشمگین شد. در این باره داستان سرایی بسیار شده است و مسئله از یک نقض عهد خانوادگی که میان جعفر برمکی شوهر خواهر هارون و شخص خلیفه پدید آمده بود آغاز شده بود (جعفر که عباسه خواهر هارون را به عقد نکاح خود درآورده بود، طبق تعهدی که به هارون سپرده بود نباید این دو باهم عروسی می کردند که نقض عهد شده بود!) و در سال ۸۰۲ میلادی هارون جعفر را اعدام کرد و یحیی را به زندان افکند. هارون به این کار هم قانع نشد و چند ماه بعد دستور قتل عام برمکیان را صادر کرد؛ و جز یحیی که در زندان بود و او نیز در همانجا درسال ۸۰۵ میلادی از گرسنگی در گذشت، بقیه کشته شدند.
مطالعه نوشته مورخان در باره اوضاع دوران طولانی خلافت عباسیان از جمله تاریخ طبری، نه صدها بل هزارها نمونه از این دست اعدامها و کشتارها را نشان می دهد که برای سران عرب (وقت) امری عادی بود. «خلیفه» یک روز یک نفر با اعزاز تمام در کنار خود می نشانید و حتی داماد خویش می کرد و دو روز بعد دستور می داد او را با خشن ترین روش بکشند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید