سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۸ دسامبر سال ۶۴۴ ـ روزی که عمر ابن خطاب به دست یک ایرانی کشته شد


روزنگارها ی موجود در تقویم میلادی دو روز مختلف به فاصله ۳۴ روز از هم را سالروز قتل عمر ابن الخطاب خلیفه دوم مسلمین ذکر کرده اند ؛ چهارم نوامبر و هشتم دسامبر سال ۶۴۴ میلادی ( سال۲۳ هجری قمری = سال ۲۲ هجری خورشیدی ) . وی ده سال و ۶ ماه و پنج روز خلافت کرد و هنگام درگذشت ۶۳ ساله بود. در زمان خلافت او سوریه ، فلسطین و ایران به تصرف اعراب در آمدند. تیسفون پایتخت ایران در کنار دجله و خزائن آن پس از جنگ قادسیه که در سال ۶۳۷ میلادی روی داد به دست اعراب افتاد . اعراب تیسفون را که هنوز ویرانه کاخ خسرو نوشیروان دادگر آن پس از ۱۵ قرن به جای مانده است « مدائن » یعنی شهر شهرها می خوانند. شکست نهائی ایران از اعراب در سال ۶۴۳ اتفاق افتاد .
در پی پیروزی اعراب در جنگ نهاوند بر ایران ، شمار زیادی از ایرانیان از جمله مردی صنعتگر به نام فیروز به اسارت گرفته شدند و به فروش رفتند . خریدار فیروز که اعراب اورا « ابولؤلؤ » می نامند حکمران بصره بود که پس از آن که متوجه شد برده او نجار و آهنگر و رنگرز ماهری است وی را برای پرداختن به این امور به مدینه فرستاد به این شرط که قسمت عمده در آمد خود را به او بدهد . فیروز از مردم نهاوند بود که پاره ای از مورخان وی را از کاشان نوشته اند .
پس از ورود فیروز به مدینه طولی نکشید که سحرگاه هشتم دسامبر و یا چهارم نوامبر با خنجری که خود ساخته بود و آن را زهر آلود کرده بود به مسجدی که عمر در آن به نماز می ایستاد رفت و در گوشه ای پنهان شد و درجریان نماز بامدادی به عمر حمله برد و به او شش زخم زد که پس از انتقال به خانه در گذشت . فیروز علاوه بر عمر ۱۳ تن دیگر از نماز گذاران را خنجر زد و چون راه فرار را برخود بسته دید با همان خنجر خودکشی کرد و به همین سبب انگیزه او از این اقدام که بیشتر مورخان ایرانی و پاره ای از مورخان اروپا به حساب میهندوستی فیروز گذارده اند دقیقا روشن نشده است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید