جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پدر، مادر لطفاً دنیا را زیبا ببینید!


پدر، مادر لطفاً دنیا را زیبا ببینید!
● پدران و مادران عزیز
به‌عنوان یک الگو برای فرزندتان، چقدر در برابر رشد خود، احساس مسئولیت می‌کنید؟ چقدر سعی می‌کنید خود را با دانش و پیشرفت روز، هماهنگ کنید؟ چقدر مایلید تأثیری مثبت بر زندگی خود و بالطبع فرزندتان داشته باشید؟
▪ بهتر است از همین حالا شروع کنید، همین حالا!
برای شروع تازه، همیشه فرصت هست و همین لحظه بهترین فرصتی است که پیش روی شماست. فرصتی تا هم‌پای کودکتان رشد کنید. شما هم می‌توانید در کنار او تولد ۱، ۲ و ۳ سالگی‌تان را مجدداً جشن بگیرید، چرا که با بالا بردن مهارت‌هایتان و سعی در انتقال آن به فرزندتان رشد می‌کنید.
اگر می‌خواهید فرزندی مثبت‌نگر و شاد با روحیه‌ای قوی داشته باشید باید از خودتان شروع کنید. پس اول نوبت شماست تا کلمات و جملات جدید یاد بگیرید و لغتنامه ذهنتان را کمی تغییر دهید.
اولین گام این است که در گفتگوی روزانه‌تان از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید:
به‌طور مثال به‌جای ”خسته نباشید“ بگوئید: ”شاداب باشید، خدا قوت“.
وقتی کسی از شما می‌پرسد اوضاع و احوال زندگی‌تان چطور است؟ بگوئید: بسیار خوب، عالی است! اجازه دهید این جملات ملکه ذهن شما و فرزندتان شود. وقتی فرزندتان در حال یادگیری زبان است و این جملات مثبت را از زبان شما می‌شنود، مسلماً همان‌ها را وارد دایره لغت خویش می‌سازد.
در مقابل سئوال: حالت چطور است؟ بگوئید عالیم و به فرزندتان نیز آموزش بدهید که در پاسخ به این سئوال بگوئید: عالیم.
و مسلم بدانید کائنات حال عالی را به شما هدیه خواهند کرد.
▪ به این مثال دقت کنید:
”همین حالا در ذهن‌تان یک لیموترش را برش دهید. بوی ترشی لیمو را حس کنید حالا لیموترش را زیر دندانتان بگذارید و فشار دهید... چه اتفاقی افتاد؟ مسلماً بزاق دهانتان شروع به ترشح کرد و طعم ترشی را حس کردید“. آیا این لیموترش واقعی بود یا فقط یک تصور بود؟ کلمات و افکار شما نیز دقیقاً به‌همین صورت هستند. وقتی شما می‌گوئید حال من عالی است تصویری از عالی بودن را به ضمیرتان می‌دهید و همان حال عالی نصیبتان می‌شود.
پدر و مادر خوب، تصمیم بگیرید که روزتان را با نشاط آغاز کنید. انرژی و شور زندگی را در محیط منزلتان به جریان بیندازید. صبح، آراسته و پرانژری بر سر میز صبحانه ظاهر شوید و با صدای شاد بگوئید: سلام، صبح قشنگ به‌خیر، یک روز عالیه دیگه...
هنگامی‌که همسرتان به منزل برمی‌گردد بگوئید: سلام، خدا قوت!
به خاطر داشته باشید که شما مسئولیت آینده فرزندتان را نیز برعهده دارید، پس سعی کنید آینده‌ای شاد و پرانرژی را برای او به‌تصویر بکشید. ضمن آگاه کردن او از نیمه خالی لیوان، تمرکز و توجه وی را به نیمه پر لیوان معطوف کنید.
در مورد خودتان عبارات مثبت به‌کار برید. و نقاط قوت خود را شناسائی کنید. سعی کنید در مقابل تعریف دیگران، شکسته‌نفسی نکنید:
ـ به‌عنوان مثال:
▪ اگر شنیدید: بسیار عالی، چه غذای خوشمزه‌ای
آنچه نباید بگوئید: ای بابا، خواهش می‌کنم، من که کاری نکردم، شانش شما بود که خوب شده والا دست‌پخت من تعریفی نداره...
آنچه بهتر است بگوئید: خیلی ممنونم، نوش جانتان.
▪ اگر شنیدید: تبریک می‌گم، شما انسان باهوشی هستید.
آنچه نباید بگوئید: اختیار دارین، نه من که در این حد نیستم
آنچه بهتر است بگوئید: متشکرم!
به همین سادگی... مطمئن باشید این طرز رفتارتان حمل بر خودخواهی شما نمی‌شود.
شما با این روش علاوه بر اینکه به‌خودتان احترام می‌گذارید، در واقع به‌نظر طرف مقابلتان هم احترام می‌گذارید و در ضمن به فرزندتان آموزش دهید که برای خود و کار خود ارزش قائل باشد. مطئمن باشید با اینکار علاوه بر اینکه به رشد عزت‌نفستان کمک می‌کنید سرمایه‌گذاری بزرگی نیز برای رشد عزت‌نفس فرزندتان انجام داده‌اید.
پس از همین حالا شروع کنید:
ورق و کاغذی بردارید و نقاط قوت و توانائی‌ها و استعدادهایتان را یادداشت کنید.
تکیه کلام‌هایتان را یادداشت کنید و در صورت لزوم عبارات مثبت را جایگزین کنید.
از این به بعد دقت کنید که در محاوره، بیشتر از چه جملاتی استفاده می‌کنید.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید