جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شومینه های سرد


شومینه های سرد
در خانه همه ما لوازمی وجود دارند که اگرچه کاربردی هستند ولی برای استفاده از آنها ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. در واقع به طور کلی لوازم کاربردی در فضای خانه به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:
▪ یک گروه لوازمی هستند که کاربرد آنها مقطعی نبوده و همیشه و در هر موقعیتی می توان از آنها استفاده کرد مانند مبلمان، تلویزیون، یخچال و فریزر، اجاق گاز و مواردی مانند اینها.
▪ گروه دیگر لوازمی هستند که کاربرد آنها خلاف مورد قبلی دوره ای و موقتی بوده و به عوامل مختلفی همچون شرایط آب و هوایی، فصل و غیره بستگی دارند که مهم ترین و بارزترین این لوازم، سیستم های گرمایشی و سرمایشی هستند. حال موضوع اینجا است که این قبیل وسایل نیز به دو دسته تقسیم می شوند:
۱) لوازمی که پس از پایان زمان مصرف آنها امکان جابه جایی و حذف موقتی شان از میان دیگر لوازم کاربردی خانه وجود دارد مانند بخاری های گازی و برقی، پنکه، کولرهای دستی و غیره
۲) لوازمی که به جهت شرایط و ساختار ثابت شان جزء اجزا ساختمان به حساب آمده و تغییر مکان آنها حتی برای مدت زمان کوتاهی نیز امکان پذیر نیست. مگر آنکه تصمیم بگیرید آن عنصر ثابت کاربردی را به طور کلی حذف کرده و یا به مکان دیگری انتقال دهید. مانند رادیاتورها، کولرهای آبی و گازی توکار و همچنین شومینه ها که در اینجا موضوع همین عنصر کاربردی و دکوراسیونی مقطعی است. لذا قصد داریم با ارائه پیشنهادهای متفاوت برای این وسیله گرمازا شومینه در فصول گرم سال نیز کاربردهای دیگری فراهم کنیم.
در اغلب خانه هایی که در فصول سرد سال از این سیستم به عنوان یکی از مهم ترین منابع گرمازای محیط استفاده می شود، چیدمان مبلمان موجود نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. به این معنا که از آنجا که در هر چیدمان یک سویه، معمولا مرکز توجهی وجود داشته و در فصول سرد سال نیز شومینه این نقش را در خانه برعهده دارد. لذا مبلمان با هدف حداکثر بهره گیری از گرمای حاصله و با حفظ نکات ایمنی و دکوراسیونی در نزدیک ترین فاصله با شومینه چیده می شود. به این ترتیب به هنگام نشستن بر روی مبلمان، از نمای زیبای شعله های آتش نیز می توان بهره برد. حال آنکه همین مرکز توجه در شش ماه اول سال ارزش قبلی را نداشته و معمولا حداکثر کاربرد، استفاده از سطح روی طاقچه آن به عنوان کنسولی برای شمعدان، قاب عکس، آئینه و لوازم تزئینی دیگر است. همچنین در صورت امکان برای انجام تغییرات چیدمانی، حتی ممکن است نمای شومینه با مبلمان چیده شده در مقابل آن، پوشیده شود در حالی که شما می توانید در ضمن ایجاد تنوع چیدمانی در محیط، این عنصر کاربردی و دکوراسیونی را حتی با وجود خاموش بودن شعله های آتش به مرکز توجه صرفا دکوراسیونی تبدیل کنید. در چنین شرایطی به جای آنکه شومینه و فضای داخل آن به همان فرم و بدون استفاده در گوشه ای از محیط باقی بماند، از فضای داخل و همچنین اطراف آن برای کاربردهای دیگر استفاده کنید.
البته از آنجا که شومینه ها به دو صورت هیزمی و گازسوز گرما تولید می کنند، فقط داخل کوره نوع هیزمی را می توان خالی کرد زیرا در نوع گازسوز، در داخل کوره، مشعل، منقل و هیزم های سفالی وجود دارند که تنها امکان برداشتن هیزم های تزئینی وجود دارد. پس تزئینات می بایست با حفظ این اجزا و در ترکیب بندی با آنها صورت گیرد:
شومینه های روشن: شما می توانید با به کار بردن شمع های متعدد برای روشن کردن فضای داخل کوره از این شومینه های خاموش در گرمای تابستان نیز بهره بگیرید. برای این منظور می توانید تعدادی شمع های استوانه ای کوتاه و بلند را به صورت تکی و یا در داخل شمعدان های مجزا داخل شومینه و روی منقل قرار داده و یا آنکه از یک شمعدان ترکیبی بزرگ که حاوی چندین شمعدان کوچک است، بهره گیرید. چنین ترکیب زیبایی را از جنس فرفورژه انتخاب کنید تا با منقل ها و گاردهای رایج همخوانی بیشتری داشته باشد.
راهکار دیگر پرکردن کف فضای داخل کوره در صورت هیزمی بودن با سنگریزه های بزرگ و کوچک رودخانه ای و همچنین انواع صدف ها است. سپس تعدادی شمع وارمر و در صورت دلخواه شمع های استوانه ای کوتاه تهیه کرده و به صورت تلفیقی آنها را در کنار هم و بر روی این سنگریزه ها جای دهید.
نکته: در صورتی که قصد دارید شومینه ای نورانی داشته باشید ولی شرایط منقل و فضای داخل آن این امکان را فراهم نمی کنند، کافی است دیوارکی با کاربرد همزمان شمعدان تهیه کرده و آن را در نقش حفاظ شومینه در مقابل دهانه کوره قرار دهید. اگر حفاظ شومینه شما خود حالت دیوارک دارد، شما می توانید با انتخاب شمعدان ها و حتی گلدان های آویز فلزی، آنها را بر روی حفاظ بیاویزید.
البته برای این منظور روش های بسیاری وجود دارد که با توجه به شرایط شومینه و به کارگیری کمی سلیقه و ابتکار به راحتی قابل اجرا هستند.
گلخانه های شومینه ای: اگر برای چیدمان تعدادی از گیاهان سبز، گوشه ای از فضای خانه را اختصاص داده اید، در صورت واقع شدن شومینه در موقعیتی مناسب به لحاظ نورگیری، می توانید تغییری برای جای گلدان ها ایجاد کرده و آنها را به داخل شومینه و فضای اطراف آن منتقل کنید. به این ترتیب شومینه به گلخانه ای سبز تبدیل شده و شما می توانید از انرژی حاصل از گل ها و گیاهان زیبا روح خود را گرما بخشید.
البته به جای گل ها و گیاهان طبیعی از انواع مصنوعی و یا خشک شده نیز می توان استفاده کرد به این ترتیب که ظرف و یا سبدی را با گل های مصنوعی و یا خشک و با توجه به فضای داخل کوره و همچنین ساختار شومینه تزئین کرده و در داخل کوره و یا بر روی طاقچه آن قرار دهید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید