جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به چگونگی چیدمان اتاق جوانان


نگاهی به چگونگی چیدمان اتاق جوانان
جوانان بیش از سایر اعضای خانواده به فضایی مستقل اما در دل خانواده نیاز دارند که باید با حمایت و یاری والدین و سلیقه خودشان فراهم شود. اتاق یک جوان باید امکانات و وسایلی تقریبا نزدیک به یک خانه مجزا را در خود جای دهد زیرا نیازهای جوانان به عنوان افرادی بالغ و کامل فضایی مستقل را می طلبد که در آن امکان زندگی و مطالعه همراه با آسایش و دور از رفت و آمد و فعالیت های جاری در خانه را داشته باشند. این اتاق باید دارای فضا و امکانات کافی برای نشستن، خوابیدن، استراحت، کار، مطالعه و سرگرمی های مورد علاقه جوانان مانند کامپیوتر و لوازم صوتی باشد. علاوه بر اینها در اتاق جوان باید امکان پذیرایی از چند دوست نیز فراهم باشد. این اتاق چندمنظوره باید مضاف بر لوازم و مبلمان مورد نیاز مقدار زیادی از وسایل شخصی، لباس ها، کیف ها، کفش، کتاب و خرده ریز های بی شمار را نیز در خود جای دهد. به این ترتیب اهمیت استفاده بهینه از هر سانتی متر مربع آن بدیهی است. اتاق های چندمنظوره باید به دقت بیشتری طراحی شوند تا حداکثر استفاده از فضای موجود به عمل آمده و هر یک از ملزومات اتاق در جایی مناسب و قابل استفاده قرار گیرند در حالی که فضای کافی برای حرکت در میان آنها و همچنین باز و بسته شدن درها و کشوها باقی بماند.
به عنوان یک جوان اگر می خواهید اتاق تان را از نو طراحی کنید یا دکوراسیون و چیدمان آن را تغییر دهید بیش از هر چیز فهرستی از فعالیت هایی که اغلب در اتاق خودتان انجام می دهید تهیه کنید سپس لیستی از وسایل مورد نیازتان که باید خریداری کنید بنویسید. مبلمان مورد نیاز برای اتاق شما احتمالا شامل یک تختخواب، صندلی، یا مبل راحتی جهت نشستن یک یا دو مهمان و میز و صندلی کار است.
اصلی ترین وسیله در اتاق خواب تخت است. پیش از هر کار تصمیم بگیرید به چه نوع تختی نیاز دارید. در حقیقت این نقطه شروع برنامه ریزی و طراحی شما برای دکوراسیون اتاق است. شکل ظاهری تختخواب شما سبک دکوراسیون اتاق را تعیین می کند، اما راحتی آن از بیشترین اهمیت برخوردار است. انتخاب تشک شاید از انتخاب تخت نیز مهم تر باشد. چون خوابیدن بر روی تشکی که برای بدن شما مناسب نیست می تواند به درد پشت و کمردردهای طولانی منجر شود. اگر تشک فنری خریداری کردید به خاطر داشته باشید چند بار در سال جهت قرارگیری آن روی تخت را از بالا به پایین و پشت به رو تغییر دهید تا فنرهای داخل تشک یکسان فرسوده شوند. از آنجا که اتاق خواب ها در آپارتمان های امروزی اغلب کوچک هستند بهترین روش برای مبله کردن اتاق استفاده از وسایل چندمنظوره است. به عنوان مثال بهتر است تختخوابی بخرید که بتوان از آن به عنوان یک کاناپه نیز استفاده کرد. تختخواب هایی که دیواره کوتاهی در دو طرف دارند به راحتی با افزودن چند کوسن به یک کاناپه تبدیل می شوند یا ممکن است مبل یا کاناپه تختخوابشو خریداری کنید. در این صورت در طول روز تختخواب جایی را اشغال نمی کند. یک انتخاب دیگر برای اتاق های خیلی کوچک استفاده از تختخواب های کم جا است. این تخت ها پس از جمع شدن به موازات دیوار قرار می گیرند و فضای اتاق را برای حرکت آسوده باز می گذارند. یک راهکار دیگر قرار دادن تختخواب در ارتفاع است به این ترتیب فضای زیر تحت در اختیار شما باقی می ماند. با استفاده از تختخواب های پایه بلند می توان از فضای زیر تخت برای قراردادن میز تحریر، میز کامپیوتر و یا کتابخانه سود برد. وجود یک میز کوچک در کنار تخت مورد نیاز است تا از سطح روی آن برای قرار دادن یک چراغ مطالعه، ساعت زنگ دار و احتمالا یک لیوان آب یا کتابی که قبل از خواب مطالعه می کنید استفاده کنید. این میز کوچک ممکن است با یک طبقه نصب شده به دیوار کنار تخت جایگزین شود و یا در مواردی که به فضای بیشتری برای نگهداری از وسایلتان نیاز دارید می توان به جای آن از یک جعبه چوبی استفاده کرد. در این صورت هم از فضای داخل جعبه سود می برید و هم از سطح روی آن به عنوان میز کنار تخت استفاده می کنید. اگر فضای اتاق به اندازه ای کوچک است که امکان قرار دادن میزی در کنار تخت وجود ندارد، یک طبقه به اندازه عرض تختخواب در قسمت بالای تخت و در ارتفاع مناسبی از آن روی دیواری که تخت به آن تکیه دارد نصب کنید.
برای تامین فضای لازم جهت نگهداری از لباس ها، کتاب ها و سایر وسایل از تمام امکانات و زوایای اتاق بهره بگیرید. اگر اندازه اتاق در حدی است که از تختخواب معمولی استفاده کنید آن را از نوع کشودار انتخاب کنید تا بتوانید از فضای زیر تخت برای وسایل دیگر بهره بگیرید و یا با قرار دادن چند جعبه با ارتفاع مناسب در زیر تخت از این فضا سود ببرید. وسایلتان را می توانید به دو گروه تقسیم کنید: آنهایی که به صورت روزانه یا هر چند روز یک بار مورد استفاده قرار می گیرند و وسایلی که در فاصله های زمانی طولانی تر به کار می آیند. دسته اول را در فضاهای در دسترس قرار دهید و دسته دوم را در جاهایی مثل قسمت بالای کمد بگذارید که چندان در دسترس نیستند. برای استفاده بهینه از فضای اتاقتان از ابتکار و خلاقیت خود بهره بگیرید و از فضاهای به ظاهر مرده سود ببرید. در بسیاری از اتاق ها وجود ستون ها و نقایص زمین موجب به وجود آمدن فرورفتگی هایی در دیوارهای خانه می شود. این فرورفتگی ها برای نصب طبقات و استفاده به عنوان کتابخانه یا قرار دادن لوازم صوتی و حتی کامپیوتر و وسایل جانبی آن فضایی مناسب هستند. نصب طبقات چوبی، فلزی و یا شیشه ای بر روی دیوارهای صاف و بدون فرورفتگی نیز می تواند فضایی برای قرار دادن وسایل کوچک و خرده ریزهای شخصی شما فراهم کند.
میز تحریر یا میز کامپیوترتان می تواند یک میز سه گوش کوچک در زاویه دو دیوار اتاق باشد. اگر جای کافی برای یک میز کامپیوتر معمولی دارید ممکن است آن را در زیر پنجره جایی از دیوار که معمولا استفاده نمی شود قرار دهید. میزی انتخاب کنید که طول و عرض کمتری داشته باشد اما دارای طبقات متعددی برای قرار دادن وسایل جانبی کامپیوتر باشد.
کمدهای دیواری که اغلب ارتفاعی تا سقف اتاق دارند فضای زیادی را در اختیار شما قرار می دهند. برای استفاده بیشتر از این فضا می توانید داخل کمد را طبقه بندی کنید و یا در قسمت پایین آن دو یا سه کشو بسازید. اگر اتاق شما کوچک است بهتر است هیچ امکانی را برای استفاده از این فضا از دست ندهید و با نصب جیب های پارچه ای یا چند رشته طناب به موازات هم بر روی سطح داخلی کمد حداکثر استفاده از فضای داخل کمد را داشته باشید.
اگر اغلب در اتاق خود پذیرای تعدادی از دوستانتان هستید برای تامین فضای نشستن کافی می توانید از صندلی های تاشوی کوچک یا صندلی هایی که روی هم قرار می گیرند استفاده کنید. به این ترتیب در زمانی که به آنها نیاز ندارید صندلی ها را جمع کرده در گوشه ای از اتاق یا داخل یک کمد قرار می دهید. در فضای کوچک دو هدف را باید در تمام مراحل دکوراسیون اتاق به خاطر داشته باشیم: یکی استفاده بهینه از تمام فضای موجود و دیگری بزرگ نمایی و القای حس فضای بیشتر به بیننده.
درباره هدف اول راهکارهایی را بررسی کردیم اما هدف دوم از طریق انتخاب رنگ و نورپردازی فضا عملی می شود. رنگ های روشن و ساده مانند خانواده رنگ های خنثی و یا رنگ های طبیعی بهترین انتخاب برای اتاق های بسیار کوچک هستند. اما اگر اتاق شما خیلی کوچک نباشد می توانید تنوع رنگی بیشتری در آن داشته باشید. اگرچه همواره رنگ های آرامش بخش و ملایم برای اتاق خواب ها توصیه می شوند اما اتاق خواب فضایی خصوصی است و باید با سلیقه صاحب آن رنگ آمیزی شود. اما علاوه بر سلیقه شخصی اطلاع از بعضی اصول در انتخاب رنگ مفید است. به خاطر داشته باشید رنگ های سرد مانند آبی ها و سبزها رنگ هایی هستند که سطوح را عقب تر از آنچه هستند نشان می دهند از این رو فضاهای کوچک را بزرگتر می نمایانند در حالی که رنگ های گرم که اصطلاحا به «رنگ های پیش رونده» معروف هستند جلوتر به نظر می رسند و در نتیجه فضا را کوچکتر نشان می دهند. جوانان اغلب به رنگ های پرانرژی و زنده علاقه مند هستند اما بهتر است برای طراحی رنگ در یک اتاق کوچک از این رنگ ها در سطوح کوچک و به عنوان آکسان استفاده کنید. از دیوارهای روشن اتاق به عنوان بومی سفید برای معرفی سطوح رنگی کوچکتر با رنگ های درخشان و مورد علاقه تان بهره بگیرید. دیوارهای سفید یا کرم روشن شاید برای جوانان کمی کسل کننده به نظر برسند اما در عوض این حسن را دارند که به شما امکان می دهند هر چند گاه یک بار رنگ سایر وسایل اتاقتان را بدون نگرانی از هماهنگی آن با رنگ دیوارها تغییر دهید. برای بزرگنمایی اتاق های کوچک بهتر است درها و پنجره را به رنگ دیوار رنگ بزنید و حتی پرده اتاق را ساده و همرنگ دیوار انتخاب کنید. تاثیر آینه ها در بزرگنمایی را فراموش نکنید. وجود یک آینه قدی در اتاق یک جوان نیازی حتمی است ضمن اینکه با بازتاب نور فضا را نیز بزرگتر از آنچه هست نشان خواهد داد. در صورت امکان آینه را روی دیوار مقابل پنجره نصب کنید تا با بازتاب نور طبیعی تاثیر بیشتری داشته باشد. نصب آینه بر روی در کمدها نیز علاوه بر بزرگنمایی و گردش نور در اتاق به آن نمایی مدرن می بخشد. نورپردازی نیز از اصولی است که باید به آن توجه شود.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید