شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگران گل‌ها نباشید


اگر صورتحساب گاز و برق شما زیاد است، هم‌اکنون که در فصل سرما هستیم، نیاز به عایقکاری بیشتر منزل خود در مقابل سرما دارید.
این مساله وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که شما در اتاق خوابتان در زمستان احساس سرما کنید و نتوانید خواب راحتی داشته باشید!
کسانی که هر سال در این فصول متحمل هزینه‌ای گزاف جهت گرم‌کردن منزل خود می‌شوند، باید در فکر راه‌حل‌هایی در جهت کاهش این هزینه باشند، ضمن اینکه نفت و گاز روزی در کشور ما به اتمام می‌رسد و هرچه بیشتر صرفه‌جویی کنیم، زمان بیشتری می‌توانیم از این انرژی استفاده کنیم. طراحی ساختمان‌ها با توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی به شما کمک می‌کند که در هزینه‌های انرژی به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی نمایید و در زمستان و تابستان دمای مطلوبی در منزل احساس کنید.
اکنون که در ماه‌های سرد سال هستیم، وقت آن است که آپارتمان خود را تا آنجا که ممکن است گرم و راحت کنید تا بتوانید از ساعاتی که در منزل هستید، لذت ببرید. اکنون به مواردی برای گرم و نرم کردن خانه‌تان در شروع زمستان اشاره می‌کنیم:
طبقه‌بندی کردن قسمت‌های مختلف منزل و استفاده از سیستم‌های گرمایشی کم مصرف، بهترین و راحت‌ترین راه بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های شماست. با درست مصرف کردن انرژی در بخش گرمایش آب به میزان قابل ملاحظه‌ای مصرف انرژی در این بخش کاهش می‌یابد. در این راستا تا آنجا که می‌توانید سیستم گرمایش آب را به آشپزخانه، حمام و دستشویی منزل خود نزدیک کنید. همین‌طور لوله‌هایی که با دیوارهای خارجی ساختمان در ارتباط هستند را عایقکاری کنید.
بیشترین اجزایی که در آپارتمان‌ها باعث از دست دادن گرما می‌شوند، پنجره‌ها هستند. پنجره‌ها باعث انتقال گرما به هوای سرد بیرون می‌شوند. این مشکل وقتی بیشتر ظهور می‌کند که پنجره‌های منزل شما دو جداره نباشند زیرا پنجره‌های معمولی به نسبت پنجره‌های دو جداره و پنجره‌های درز بندی شده تا ۱۰ برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند اما جهت عایق کردن پنجره‌های معمولی می‌توانید از ورق‌های نازک و شفاف پلاستیکی که در بازار موجود است استفاده کنید. برای این کار ابتدا سطح شیشه را کاملاًَ تمیز کنید، سپس از سمت چسب دار ورق آن را بکشید و روی شیشه بچسبانید، این عایق هم مناسب تابستان و هم مناسب زمستان است.اگر بازشوهای پنجره‌ها را درزگیری کنید، بسیار به شما در جهت کاهش اتلاف حرارت منزل کمک می‌کند. برای این کار هم می‌توانید از نوارهای درزگیر ابری یا فومی پنجره‌ها استفاده کنید که به آسانی امکانپذیر است و در دسترس هم هست. برای عایق کردن درها هم می‌توانید از همین نوارهای درزگیری استفاده کنید. برای پاسخ به این پرسش که شما به چه میزان نیاز به عایقکاری و ایزولاسیون دارید، نیاز به دو نوع اطلاعات دارید. اول اینکه بدانید بام، کف و دیوارهای منزلتان اکنون در چه وضعیتی هستند. دوم اینکه اطلاعاتی راجع به مقدار عایق مورد نیاز ساختمان خود با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، به دست آورید. تمام سقف‌ها و دیوارها و کف منزلتان را تا آنجا که می‌توانید عایق بندی کنید. منافذ بین دیوارها و سقف و همین‌طور دیوارها و کف را درزگیری کنید. همین‌طور منافذ موجود در محل قرارگیری سیستم‌های تهویه و فن‌های ساختمان را درزگیری کنید.
به این نکته هم توجه کنید که یک منزل عایقکاری شده در زمستان دما را ۵ درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک تر می‌کند. بدین منظور دیوارها و سقف و کف منزلتان را عایق کنید. با توجه به مواردی که در مورد درزگیری و عایقکاری منازل ذکر شد، شما می‌توانید هزینه گرمایش منزل خود را بسیار کاهش دهید و از دمای مطلوب منزل خود در سرمای زمستان، نهایت استفاده را ببرید، ضمن اینکه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید