جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه فرزندمان را به کتاب خواندن تشویق کنیم؟


چگونه فرزندمان را به کتاب خواندن تشویق کنیم؟
طبق مرکز ملی آمار آموزش، کودکانی که به همراه والدین خود کتاب می خوانند، معمولاً هوش و قابلیت خواندن بیشتری دارند و بهتر و راحت تر زبان می آموزند، مهارت های ارتباطی را یاد می گیرند، مفاهیم کلامی را تشخیص می دهند و قابلیت صحبت کردنشان نیز بسیار بالاتر است. متاسفانه، کمتر از ۴۵ درصد از والدین با کودکانشان کتاب می خوانند. ما به عنوان پدر و مادر برای تغییر این آمار چه باید بکنیم؟ در این مقاله چند راهکار به شما معرفی میکنیم که با استفاده از آنها می توانید فرزندانتان را به کتاب خواندن تشویق کنید.
من که پدر دو پسر دبستانی هستم، مجبورم گاهی اوقات برای ایجاد علاقه در فرزندانم به کتاب خواندن، خلاقیت به خرج دهم. و وقتی رقیبان شما بازی های کامپیوتری، بازی های ویدئویی، تلویزیون، دوستان و جمله ی "بابا کتاب خواندن خسته کننده است" باشد، کار کمی دشوارتر هم خواهد شد. اما نتیجه ای که عایدتان می شود بسیار بسیار با ارزشتر خواهد بود.
اجازه بدهید روش هایی را که من برای تشویق فرزندانم به کتابخوانی پیش گرفتم را برای شما هم مطرح کنم. همین راهکارها بوده که باعث شده پسران من نه تنها در مهارت های خواندن، بلکه در مهارت های نوشتاری و ریاضیات هم پیشرفت بسزایی داشته باشند. من مطمئنم با کمی صبر و زمان، فرزندان شما نیز پی به لذتها، شگفتی ها و فرصت هایی که کتابخوانی در اختیارشان قرار می دهد، خواهند برد.
- حداقل روزی ۱۵ دقیقه با یا برای کودکتان کتاب بخوانید. من همیشه قبل از خواب وقتی پسر ۹ ساله ام در رختخواب است برایش کتاب می خوانم و بعد باهم یک جدول حل می کنیم. در طی این مدت پسر ۱۲ ساله ام هم برای خودش کتاب می خواند. خیلی وقت ها هر سه ما باهم می نشینیم و برای هم داستان میگوییم و گاهی هم قبل از اینکه بخوابیم درمورد تاریخچه ی خانوادگی و گذشتگانمان حرف می زنیم.
- رفتن به کتابخانه یا کتابفروشی را جزء برنامه های منظم خانواده درآورید. من و پسرانم حداقل ماهی یکبار به کتابخانه می رویم. نمی دانم باور میکنید یا نه حتی بعضی وقت ها پسرها نه به منظور خرید کتاب، بلکه فقط نگاه کردن از من می خواهند که آنها را به کتابفروشی ببرم. اما باز هم سعی می کنیم وقتی آنجا هستیم کتابی را برداشته و کمی از آن را بخوانیم.
- کتاب ها و مقالاتی مطابق با علاقه و سلیقه ی فرزندانتان پیدا کنید و سعی کنید درمورد موضوع کتاب کمی با آنها گفتگو کنید. اینکار باعث می شود علاقه شان به کتاب خواندن بیشتر شود.
- از مجلاتی مناسب با سن و علاقه ی فرزندانتان اشتراک بگیرید و یکبار دیگر به علاقه ی فرزندتان توجه نشان دهید تا میل او به خواندن بیشتر شود.
- کتابهایی را که فرزندتان باید برای تکلیف مدرسه مطالعه کند را خودتان هم بخوانید و بعد از شام، در ماشین و یا در فرصتی مناسب در مورد آن با کودکتان صحبت کنید. بچه های خودِ من عاشق این هستند که من کتابهایشان را بخوانم. با اینکار نه تنها میتوانم درمورد موضوعات آن کتابها با آنها بحث و گفتگو کنم، بلکه می توانم به آنها در نوشتن گزارش کارشان هم کمک کنم.
- برای ارتقاء مهارت هایشان برای آنها جدول و پازل تهیه کنید. آنها می توانند وقتی شما ظرفها را می شویید را رانندگی میکنید این جدول ها را حل کنند و ضمناً از شما هم کمک بگیرند.
- کتاب خواندن باید یکنوع تفریح باشد! باید برای کودکانتان فعالیتی سرگرم کننده باشد. اینکه بخواهید کودکتان را برای تنبیه به اتاقش بفرستید تا کتاب بخواند، تاثیری بسیار منفی در احساس او نسبت به کتاب خواندن خواهد داشت.
- داوطلبانه به مدرسه ی فرزندتان سر بزنید. می دانم الان با خود میگویید که وقت از کجا بیاورید اما خواستن توانستن است. حتی اگر یکبار در ماه هم که شده باشد، باید به مدرسه فرزندتان سر بزنید. وارد کلاس شوید و برای بچه ها کتاب بخوانید. مطمئن باشید که تاثیر مثبتی روی همه ی آنها خواهد داشت. وقتی چشم بچه ها روی لبان شما دوخته می شود تا هر کلمه که از دهانتان بیرون می آید را گوش کنند، مطمئن می شوید که به طریقی در زندگی همه ی آنها تاثیرگذار بوده اید.
● امروز که کودکتان را از مدرسه به خانه می آورید، در راه کمی به این آمار فکر کنید:
هرساله بیش از یک میلیون کودک به خاطر نداشتن مهارت های لازم برای خواندن و نوشتن از مدرسه اخراج می شوند.
از سال ۱۹۸۳ تاکنون، بیش از ۱۰ میلیون امریکایی بدون اینکه مهات خواندن کافی داشته باشند، به درجه ی دیپلم رسیده اند.
چهل و چهار میلیون فرد بزرگسال در ایالات متحده حتی قادر به خواندن یک داستان ساده برای فرزندشان نیستند.
درست است، تشویق فرزندانمان برای کتاب خواندن کمی دشوار است، اما چه هدیه ای با ارزش تر از سوادآموزی می توانیم به آنها بدهیم؟
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید