جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سه راه معجزه‌آسا برای کودکتان


سه راه معجزه‌آسا برای کودکتان
ما ۳ روش به شما معرفی می‌کنیم که با پیروی از آنها بتوانید مهارت‌های اجتماعی را در فرزندانتان تقویت کنید.
۱) نقاط ضعف و قوت فرزندتان را شناسایی کنید.
پیش از شروع هر کاری، رفتار فرزندتان را با دیگران زیر نظر بگیرید و نقاط ضعف و قوت او را ارزیابی کنید. علائم هشداردهنده‌ای که می‌توانید در فرزندتان مشاهده کنید، بدین صورت است: تعداد دوستانش کم باشد، نوبت را رعایت نکند، خود را دست‌کم بگیرد، اسباب‌بازی‌هایش را به دیگران ندهد، در موقع گفت‌وگو با دیگران یا خیلی به آنها نزدیک شود یا خیلی دور بایستد و فاصله مناسب را رعایت نکند، زور بگوید و فقط بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند، با لحنی خشن و تند صحبت کند، مرتب ایراد بگیرد، صحبت دیگران را قطع کند و خود شروع به حرف‌زدن کند، با دوستان خود کنار نیاید، قدرت برقراری ارتباط چشمی را نداشته باشد و در نهایت پیش از اتمام کامل بازی، آن را ترک کند و سراغ کار دیگری برود.
۲) چگونه دوست‌یابی را به فرزندتان آموزش دهید.
بهتر است والدین ابتدا روی نقاط ضعف کودکشان متمرکز شوند و یکی‌یکی روی آنها کار کنند. پدر و مادر می‌توانند هر یک به تنهایی روی تک‌تک این مشکلات با فرزندشان کار کنند و خود الگوی مناسبی برای او باشند و به او توضیح دهند که در زندگی، رفتار خوب و مناسب داشتن چقدر اهمیت دارد و سپس از او بخواهند به تدریج رفتار و منش خود را اصلاح کند و هر روز، اشتباهاتش از روز قبل کمتر شود. والدین نیز باید فرصت‌هایی را فراهم کنند تا او بتواند مهارت‌های جدیدی را که آموزش دیده، تمرین کند. البته بهتر است در ابتدا با کودکانی برخورد کند که آنها را نمی‌شناسد و یا حتی از او کوچک‌تر هستند. به این ترتیب شما می‌توانید تمام عکس‌العمل‌های او را به‌خوبی ارزیابی کنید و نتیجه کارتان را به وضوح ببینید. والدین به کودکان آموزش دهند که چگونه سر صحبت را با دیگران باز کنند، اسباب‌بازی‌هایشان را به دوستان خود بدهند و با هم دوستانه بازی کنند. با این عمل آنها به تدریج این توانایی را کسب می‌کنند تا در هر جایی که هستند دوستانی پیدا کنند که هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ نوع علایق با آنها نزدیک باشند. والدین باید فرزندان خود را تشویق کنند تا به دوستانشان جملات مثبت و تحسین‌آمیز بگویند.
۳) او را به داشتن رفتار خوب تشویق کنید.
فرزندتان را تشویق کنید به دیگران احترام بگذارد و از عباراتی مانند «لطفاً» و «تشکر می‌کنم» بیشتر استفاده کند. رفتار خوب و مناسب داشتن باعث می‌شود فرزندتان با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار کند، دوستان بیشتری داشته باشد و حتی در مدرسه و سر کار نیز موفق‌تر ظاهر شود. شما خود سعی کنید با احترام‌گذاشتن، رفتار خوب‌داشتن و به‌کار‌بردن عباراتی مانند «لطفاً»، «ممنون» و «معذرت می‌‌خواهم»، بهترین الگو برای فرزندتان باشید. برای آنها به‌طور واضح و شفاف توضیح دهید برخورد خوب داشتن و احترام‌گذاشتن به دیگران چقدر در زندگی آنها اهمیت دارد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید