جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلیدهای موفقیت ذهن را چگونه تقویت کنیم !


کلیدهای موفقیت ذهن را چگونه تقویت کنیم !
● کلیدهای موفقیت ذهن را چگونه تقویت کنیم !
تنبلی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مردم با آن دست به گریبان هستند. حتما شما هم کارهای عقب افتاده مهم زیادی دارید که مدت هاست آن ها را عقب می اندازید و اقدامی برای انجام دادنشان نمی کنید . چقدر کارهای عقب افتاده دارید ؟ چرا زودتر اقدام نمی کنید ؟
مطالعه و بررسی زندگی مردان و زنان موفق که سرعت قابل ملاحظه ای در پیشرفت داشته اند ، نشان می دهد که مهمترین ویژگی آن ها (( عمل گرایی )) است ، این افراد فورا و مستقیما به سراغ کارهای اصلی خود می روند وخود را موظف می کنند تا به طور مداوم و خستگی ناپذیر به انجام کارشان پرداخته و آن را به اتمام رسانند. امروز و فردا کردن و به تعویق انداختن کارها علت اصلی ناکامی های زندگی افراد است. یکی از راه های رسیدن به یک زندگی عالی و موفقیت شغلی این است که عادت شروع کردن فوری کارهای اصلی و مهم و تمام کردن آنها را در خود ایجاد کنید . وقتی این عادت در شما ایجاد شود دیگر به پایان رساندن کارهای مهم آسان تر از رها کردن و به تعویق انداختن آنها می شود. فقط به کمی تغییر در اندیشه و تمرین نیاز دارید . بهترین تمرینی که به شما توصیه می کنم خوردن یک بشقاب خوراک سوسک با سس مورچه است.
▪ یک بشقاب خوراک سوسک میل کنید!
اگر در صورتی که فورا به سراغ کارهای مهمتان نروید ، مجبور باشید یک بشقاب خوراک سوسک بخورید چه می کنید ؟ اگر من به جای شما بودم ، فورا کارم را شروع می کردم ! عقب انداختن کارها فرصتهای پیشرفت زیادی را از شما سلب نموده و صدمات فراوانی به زندگی تان زده است که اگر به دقت به آنها بیندیشید ، خواهید دید که خوردن سوسک راحت تر از پذیرفتن آن همه صدمات است و حاضر می شوید خوراک سوسک را بخورید ولی زمان به عقب برگردد و تنبلی خود را جبران کنید.
زیاد به گذشته فکر نکنید و به فکر امروز و فردا باشید . به خاطر داشته باشید که آینه عقب ماشین برای آن نیست که عقب عقب رانندگی کنید ، بلکه برای آن است که گاهی پشت سر خود رانیز نگاه کنید ! پس بهتر است از همین حالا نگاه خود را به زندگی و رفتارتان تغییر دهید و یادتان نرود که جلوی ضرر را هروقت بگیرید ، منفعت است .
▪ یک بشقاب خوراک سوسک بخورید!
اگر مهمترین کاری که قرار است در طول روز انجام دهید ، خوردن یک بشقاب سوسک باشد، چه می کنید ؟ بهترین اقدام این است که قبل از هر کاری فورا خوراک سوسک را میل کنید ، یعنی بنشینید و بدون اتلاف وقت تمام بشقاب خوراک سوسک را بخورید . اگر بنشینید و به خوراک سوسک نگاه کنید ، بعد از گذشت ساعت ها هنوز هم هیچ کاری نکرده اید و هیچ اتفاق تازه ای نیفتاده است . پس فورا آن را بخورید و پس از آن به سراغ کارهای دیگرتان بروید . اولین اقدام افراد موفق این است که قبل از انجام هر کاری فورا به سراغ مهمترین کارخود می روند و آن را به اتمام می رسانند، یعنی فورا خوراک سوسک خود را می خورند. بدترین کاراین است که کاری را که به هیچ وجه لازم و ضروری نیست به بهترین وجه انجام دهید. گوشه ای بنشینید و فهرست کارهای عقب افتاده خود را روی کاغذ بیاورید ، یعنی تمامی افکارتان را بنویسید . وقتی آن را می نویسید همه شفاف و قابل لمس می شوند . کارهایی که نوشته نشده اند، منجر به سردرگمی ، ابهام و اشتباهات بسیار می شوند.
حال ، کارهای نوشته شده را به ترتیب مهمترین تا بی اهمیت ترین آنها به روش کد گذاری حروف ابجد به شرح زیر مرتب کنید:
١ ) کد (( الف )) را در مقابل کارهای بسیار مهم قرار دهید :
کارهایی که باید حتما و هر چه زودتر انجام شوند ، و گرنه با پیامدهای جدی مواجه خواهید شد . این کارها همان هایی هستند که انجام دادن آنها را به خوردن خوراک سوسک تشبیه کردیم .
٢ ) کد (( ب )) را در مقابل کارهایی قرار دهید که پیامد انجام ندادن آنها زیاد شدید نیست ، یعنی اگراین کارها راانجام ندهید ، ناراحتی و مشکل ایجاد می شود ، اما تاثیر آن به شدت موارد (( الف )) نیست . یادتان باشد که هرگز نباید قبل از انجام تمامی موارد (( الف )) به سراغ کارهای (( ب )) بروید.
٣) کد(( ج )) کارهایی هستند که انجام دادن آنها خوب است ، اما ترک آن ها پیامدی ندارد .
٤ ) کد (( د )) برای کارهایی است که می توانید انجام دادن آن ها را به اشخاص دیگر محول کنید . پس این کار را بکنید و کس دیگری را مامور انجام دادن آنها نمایید.
٥) کد (( ه )) را برای کارهایی در نظر بگیرید که باید آن ها را به کلی حذف کنید. اینکارها را معمولا ازروی عادت و یا چون از آنها خوشتان می آید انجام می دید.
پس از کد گذاری فهرست کارهایتان باید فورا با گروه (( الف )) شروع کنید . برای کارهای (( الف )) یکی پس از دیگری مهلت تعیین کنید . کار بدون تعیین مهلت هیچ اضطراری برای انجام شدن در شما ایجاد نمی کند و به احتمال زیاد آن را به عقب خواهید انداخت . حال نوبت به برنامه ریزی کاملا ساده برای انجام کارهای (( الف )) براساس مهلت های تعیین شده می رسد. دیگر نوبت اقدام فوری براساس برنامه است. به یاد بسپارید برنامه متوسطی که بسیار خوب اجرا شود خیلی بهتر از یک برنامه عالی است که هیچ اقدامی برای انجام آن صورت نگیرد.
انجام دادن هر یک از کارهای گروه (( الف )) سکوی پرشی است که به شماانرژی بخشیده و شما را آماده کارهای بعدی کرده و از طرف دیگر اعتماد به نفس شما را نیز بیشتر می کند. بااجرای این روش ساده خواهید دید که کارآیی شما دو تا سه برابر گذشته می شود و یاد می گیرید که هر روز خوراک سوسک خود را قبل از هر اقدامی بخورید .
▪ چگونه یک بشقاب خوراک سوسک را می خورید ؟!
چگونه یک بشقاب خوراک سوسک را می خورید ؟ پیشنهاد می کنم یک قاشق یک قاشق بخورید ! یکی از مهم ترین روش های غلبه بر تنبلی این است که به جای آن که به کل کار بزرگی که پیش رویتان قراردارد فکر کنید ، ذهن خود را فقط روی همان قسمت از کاری که در حال انجام آن هستید ، متمرکز کنید . هر زمانی که خواستید کار بزرگ و مهمی راانجام دهید ، خود را موظف کنید که هر بار فقط تا جایی که می توانید جلو بروید و از کارهای انجام شده خود انرژی لازم را برای ادامه راه کسب کنید.
اقدام مهم دیگر برای مبارزه با تنبلی ، فقط و فقط اقدام فوری است . به محض آن که اولین گام را بردارید خود را در مسیر ادامه کار خواهید یافت ، کافی است پیوستگی و مداومت در انجام ان را حفظ کنید .
بد نیست بدانید که با این روش می توانید حتی یک فیل بزرگ را بخورید ، چه رسد به یک بشقاب خوراک سوسک !
منبع : پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان


همچنین مشاهده کنید