جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راهکارهایی برای بالابردن روحیه و بهبود روابط


راهکارهایی برای بالابردن روحیه و بهبود روابط
۱) لبخند زدن: لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است، برخلاف ترشرویی که شهامت برقراری رابطه را از افراد می گیرد، با لبخند زدن به فرد اجازه می دهیم با ما رابطه برقرارکند و هراسی نداشته باشد.
۲) احترام: احترام به معنای پذیرش طرف مقابل، همانگونه که هست. این باعث امنیت خاطر فرد شده و به رابطه خوب می انجامد، برخلاف بی احترامی که در آن سعی می کنیم فرد را ابطال نموده و باب میل خودمان تغییر دهیم و فرد احساس تحقیر و احساس عدم امنیت کرده از ما گریزان می شود.
۳) قدردانی و تشکر: برخلاف طلبکاری
۴) قدردانی و تشکر باعث انتقال این پیام خوب به فرد می شود که ما آدم سپاسگزاری هستیم و در روابط با ما اگر چیزی به دست نیاورد چیزی هم از دست نخواهدداد.
۵) تشویق و تعریف: برخلاف عیب جویی و انتقاد، با تشویق و تعریف نیز این پیام را به فرد القا می کنیم که به تو انرژی می دهیم و به شکوفایی تو کمک خواهیم کرد و در پیشرفت تو منعی ایجاد نخواهیم کرد.
۶) محبت کردن: برخلاف بی عاطفه بودن که دوگانگی را القا خواهدکرد، با محبت کردن به همکار، رئیس، مرئوس، خود را کنار وی و همسو با وی و هم هدف با وی و پشتیبان وی قرارخواهیم داد.
۷) توجه کردن: باتوجه کردن به فرد می فهمانیم که خودش ، کلامش وشخصیت وی برای ما مهم است، برخلاف بی توجهی که همه چیز از جمله شخصیت فرد را نادیده می گیریم.
۸) درک و تفاهم: با درک و تفاهم به فرد القا می کنیم که با وی همسو و هم جهت هستیم برخلاف اختلاف که ما را در مقابل فرد قرارمی دهد.
۹) خوب گوش کردن: با خوب گوش دادن به فرد این پیام را می فرستیم که کلام تو، تجربیات تو نهایتاً شخصیت تو برایمان مهم است. در مقابل بی توجهی که بی ارزشی را به فرد القا می کنیم.
۱۰) نظم و ترتیب: نظم و ترتیب آرامش ایجاد می کند، در مقابل بی نظمی و به هم ریختگی اضطراب آور است.
۱۱) ورزش و تفریح: با ورزش و تفریح روح و جسم خودرا ساخته، اندام خود را مناسب می سازیم و کسالت و سستی را از خود دور می کنیم.
۱۲) افزایش میزان ظرفیت و تحمل خود: می توان با تکنیک هایی مثل سراب دریایی بدون اینکه در مقابل انتقاد دیگران جبهه بگیریم آنها را پذیرفته از خود عبور دهیم و انرژی خود را صرف جدال با همکاران نسازیم.
۱۳) سعی درجلوگیری ازتظاهر: دروغ وتظاهر معمولاً دروغ وتظاهر دیگری را می طلبد و سیکل معیوب طی می شود ودرفرد احساس گناه ایجاد می کند وانرژی روانی فرد را به هدر می دهد.
۱۴) سعی درجلوگیری ازعجله وشتابزدگی درکارها: عجله وشتابزدگی درکار معمولاً باعث تضعیف تمرکز فرد شده، سلامت کار را زیر سؤال می برد واطمینان وآرامش را ازفرد می گیرد.
۱۵) پرهیز ازمقایسه خود با دیگران : هرکدام ازما از نظر هوش، استعداد، تواناییها، جایگاه وموقعیتی که داریم منحصر به فرد هستیم و تواناییهای مان با دیگران فرق می کند پس نتیجه مادی ومعنوی زندگی مان نیز با دیگران متفاوت خواهد بود. مقایسه تمامی فاکتورها میسر نیست لذا نتیجه را با دیگران مقایسه نکنیم که باعث تضعیف روحیه خود گردیم.
۱۶) با خود رابطه خوب داشتن: خودمان را بپذیریم وبه خودمان احترام بگذاریم.
۱۷) خودگویی های منفی را کم کردن: ما بدشانسیم، ما محکومیم، سرنوشت غم انگیزی داریم، همه درصدد تضعیف ما هستند واین جور جملات را به کار نبریم.
۱۸) خودگویی های مثبت را زیاد کردن: به خود امیدواری بدهیم، همیشه هم موقعیت به ضررما نبوده، دراکثر مواقع خوب عمل کرده ایم، خود را تشویق کنیم.
۱۹) برای خود انگیزه فراهم کردن: سعی کنیم به یادگیری های جدید بپردازیم و خود را شکوفا کنیم، به کامپیوتر، اینترنت، به موسیقی، به ورزش ، به گل کاری، به تفریح جدید.
۲۰)خود را به خلاقیت تشویق کردن: سعی کنیم لحظه به لحظه تازه تر ونوتر عمل کنیم، کارمان را، حرف مان را، حتی کلمات مان را متفاوت ازدفعه قبل ادا کنیم.
۲۱) سعی در احساس مفید بودن ومددکار بودن: با کمک به دیگران هم عاطفه مثبت آنها را برمی انگیزانیم ودرآنها احساس خوشا یند ایجاد می کنیم وهم عزت نفس خود را بالا می بریم ودرکل اجتماع مان .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان


همچنین مشاهده کنید