جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ ــ اعلام ندامت پینوشه، ولی خیلی دیر


۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ ــ اعلام ندامت پینوشه، ولی خیلی دیر
پینوشه (پینوچت) ۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ در نود و یکمین زادروزش مسئولیت همه خلافکاری های ۱۷ سال حکومت خود بر کشور شیلی، از جمله کودتا بر ضد دکتر آلنده که ضمن آن، وی به قتل رسید، ربودن و قتل ۳ هزار و ۱۹۹ مخالف سیاسی، همچنین شکنجه، بازداشت، اخراج و محرومیت از کار و تبعید هزاران انسان دیگر را که گناهی جز زدن حرفشان نکرده بودند برعهده گرفت. پینوشه از زمان کودتا خود، بارها از سوی انجمن های بین المللی متهم به نقض حقوق بشر در کشور شیلی شده است. چون به علت کهولت و ابتلاء به انواع بیماری ها نمی تواند به آسانی سخن بگوید، بانو لوسیا همسرش اعلامیه (ندامت نامه) او را برای خبرنگاران خواند.
پینوشته (ژنرال بازنشسته) که از مدتها پیش تحت تعقیب قضایی است و انگلستان هم یک بار او را مسترد داشته پس از انجام کودتا برضد دکتر آلنده (از محبوبترین مردان وقت در جهان) از ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ بر کشور شیلی حکومت مستبدانه داشت. مشهور است که وی با کمک «سیا» دست به آن کودتا زده بود. ’عمّال او دهها هزار شیلیایی را از وطن فراری داده بودند. یکی از این فراریان (خود تبعید ها) بانو دکتر باچلت (سوسیالیست) است که پس از بازگشت به وطن به نمایندگی پارلمان و سپس ریاست جمهوری انتخاب شده است.
عذاب اعتراف و مشاهده تنفر مردم، پینوشه را که به علت علیل بودن و بهانه بیماری ممتد از اقامت در زندان تا ختم رسیدگی قضایی معاف شده است آرام نخواهد گذارد. عکس زیر، پینوشه را در نود و یکمین زاد روزش نشان می دهد. نوه اش در کنار اوست. این عکس دراثنای خواندن اعلامیه (ندامت نامه) برداشته شد.اعلامیه کمی دورتر روی پلکان ساختمان برای خبرنگاران خوانده شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید