پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چاپ به وسیله مُهر


یکی از تکنیک‌های چاپ روی دیوار، استفاده از مُهر است.مهرها به‌طور کلی قالب‌های برجسته و بافت‌داری هستند که در اشکال گوناگون طراحی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از مُهر در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود. پوشش دیوارها، کف، لوازم دکوراسیون چوبی یا پارچه‌ای، بسترهای خوبی برای چاپ به وسیله مُهر هستند.
از آنجا که مُهرهایی که برای موارد دکوراسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبت به مُهرهای سفارشی و رایج دارای ابعاد بسیار بزرگ‌تر و اشکال متنوع و متفاوت‌تری هستند؛ طراحان داخلی با توجه به هدف مورد نظرشان، خود اقدام به ساخت مُهر می‌کنند. شما نیز می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید.
مرحله اول که در ساخت کلیه مُهرها مشترک است، طراحی طرح مورد نظر برای مُهر، آن هم روی کاغذ است. سپس دور طرح و یا حتی داخل آن را به وسیله قیچی یا کاتر ببرید. پس از آنکه الگوی طرح مُهر آماده شده ابتدا جنس مورد نظر برای ساخت مُهر را انتخاب کنید و مراحل بعدی را انجام دهید.
برای ساخت مهر، جنس‌های مختلف و راه‌های گوناگونی وجود دارد که به برخی از آنها در ذیل اشاره می‌شود:
الف) لینولئوم یا مکالئوم
همان‌طور که می‌دانید، لینولئوم و مکالئوم پوشش‌های لایه‌ای از جنس پلاستیک هستند که ضدآب بوده و به‌عنوان کفپوش در قسمت‌های مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. این لایه‌ های پلاستیکی به‌راحتی با تیغ‌های موکت بری بریده می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید طرح مورد نظر را که در قالب الگوی کاغذی پیش از این آماده کرده بودید، روی یک تکه لینولئوم متناسب با ابعاد طرح قرار دهید و با تیغ موکت‌بُری خطوط و مکان‌های معین شده را ببرید. به دلیل آنکه این لایه‌ها دارای قطر چند میلیمتری بوده و امکان استفاده از آنها به صورت مُهر به تنهایی وجود ندارد نیازی به دسته‌ای دیگر است. بنابراین دو تکه چوب عمود بر هم و متناسب با اندازه مُهر آماده کنید و با میخ و چسب چوب به‌هم متصل کنید. سپس لایه مُهر را با چسب صنعتی به سطح تکه چوب افقی بچسبانید و از تکه چوب عمودی به‌عنوان دسته مُهر استفاده کنید. حال با آغشته‌کردن سطح مُهر به رنگ به‌وسیله غلتک و یا قلم‌مو، مهر را به دیوار بزنید و چاپ را انجام دهید.
ب) ساخت مُهر با میوه‌جات
برای ساخت مُهر با میوه‌جات راه‌های بسیار راحت و ابتکاری وجود دارد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید یک سیب، گلابی، پرتقال یا نارنگی یا هر میوه دیگری مانند آنها را به دو نیم تقسیم کنید و از سطح داخلی هر نیمه به‌عنوان مُهری برای چاپ فرم میوه انتخابی با انتقال همان بافت میوه استفاده کنید.همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، نکته جالب توجه این است، که سطح مقطع گلابی آماده چاپ با چند رنگ و به وسیله قلم‌مو رنگ‌آمیزی شده است. بنابراین هنگامی که با سطح روی پارچه تماس پیدا می‌کند شکل گلابی رنگ‌آمیزی متنوع چاپ می‌شود که پس از اتمام کار با قلم‌مو به‌طور مستقیم برگ و انتهای ساقه نیز طراحی شده است. همان‌طور که در تصاویر فوق ملاحظه کردید، برای انجام چاپ مُهر، لزومی به انتخاب دیوار، کف یا سقف نیست بلکه شما می‌توانید از لوازم دکوراسیونی چوبی یا پارچه‌ای نیز استفاده کنید. تنها لازمه به کارگیری چنین تکنیکی، مسطح بودن بستر چاپ است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید