پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عوامل سر درد


عوامل سر درد
میدانید وقتی سردرد می گیرید، استراحت در یک اتاق ساکت و تاریک بهترین درمان است؟ اما راه دیگری نیز وجود دراد، می توانید از مسائل سردردآور دوری کنید.
۱) کافئین: باعث منقبض شدن رگ های خونی می شود. سعی کنید مصرف خود را پایین بیاورید.
۲) خستگی چشم: بعد از مدت زیادی تمرکز روی کار در محیطی با نور نامناسب، مکرراً به خود استراحت دهید. از عینکتان استفاده کنید یا اگر هم عینکی نیستید حتماً برای معاینه چشمتان به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید در نور مناسب کارهایتان را انجام دهید.
۳) فشار روی گردن به خاطر ساعت های متوالی پشت میز نشستن: گه گاه برای کشیدن ماهیچه های منقبض شده تان، در کارتان وقفه دهید.
۴) کسالت الکلی: مصرف مشروبات الکلی باعث کاهش آب بدن و کاهش قند خون می شود و رگ های خونی را گشاد می کند. برای جلوگیری از کاهش آب بدن، استفاده از مشروبات الکلی را متوقف کنید.
۵) نگهدارنده های غذایی: مثل نیترات باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. البته هیچگونه رابطه ای بین این مواد و سردرد وجود ندارد، اما افراد زیادی قادر به هضم کامل این مواد نیستند.
۶) آلرژی ها یا حساسیت های غذایی: این مسئله می تواند به سردردهای جزئی منجر شود. از خوردن یا نوشیدن غذاها یا نوشیدنی هایی که به آنها حساسیت دارید جداً خودداری کنید، به خصوص قبل از فعالیت های بدنی.
۷) گرسنگی: زمانی که سطح قند خون بدن پایین می آید، رگ های خونی گشاد میشوند. سعی کنید همه ی وعده های غذایی را به اندازه مصرف کنید و هیچ وعده ی غذایی را جا نیندازید.
۸) غذاهای سرد: باعث تحریک پایانه های عصبی در دهان می شود. ممکن است این سردرد با شدت بسیار زیادی باشد، اما بیش از چند لحظه طول نمی کشد. نوشیدنی ها و غذاهای سرد را کم کم استفاده کنید.
۹) فشار رابطه ی جنسی: می تواند باعث اتقباض ماهیچه ها در سر یا گردن شود. با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.
۱۰) مشکلات سینوسی: سینوس های ورم کرده و عفونی به پایانه های عصبی فشار وارد می کنند. داروهای بادبر می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.
۱۱) تغییر عادات خواب: با تغییر در برنامه ی خواب، انتقال دهنده های عصبی از حالت توازن خود خارج می شوند. سردرد، صبح که از خواب بلند می شوید بر شما عارض می شود.
۱۲) فعالیت شدید: گاهی اوقات به سردردهای شدیدی منجر می شود. پس بنا بر قدرت جسمی خود ورزش کنید. با بد گرم کردن خود، کم شدن آب بدن، رژیم غذایی نامناسب و تمرینات بیش از حد ورزشی نیز می تواند منجر به سردرد شود.
اگر از سردردهای مزمن رنج می برید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید