شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بهترین نقطه


بهترین نقطه
قطعاً بهترین نقطه مدرسه است، زیرا مدرسه آرمان شهری است که در آن آینده رقم می خورد. اگر تعلیم و تربیت مبتنی بر تعالیم دین مبین اسلام باشد، به طور قطع چنین آینده ای، درخشان خواهد بود و در تربیت عبدصالح خداوند درست کوشیده ایم و در جهت تحقق ظهور منجی درست گام نهاده ایم. بنابراین تنها اکتفا به موارد آموزشی و درسی نمی تواند انجام این رسالت بس مهم را ممکن سازد. پس باید به مبانی تربیتی به طور قاطع توجه گردد که از آن جمله می توان به تنظیم روابط فرد با دین و انجام احکام دین در این زمینه اشاره کرد. باید در تربیت دینی فرد کوشید و از نقش کارساز روحانیت نیز در این زمینه نباید غافل شد. که اسلام بدون روحانیت اسلام حقیقی نیست، گرچه بیش از ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می گذرد، ولی متأسفانه این نقش در مدارس پررنگ نمی باشد.
به بهانه هایی چون کمبود مبلغ و روحانی و اهمیت دادن به سایر امور نتوانسته ایم از حضور فعال روحانیت در مدارس بهره جوئیم. اکنون جا دارد باتوجه به اهمیت موضوع مدارس و جوانان و همچنین تجارب به دست آمده و گران سنگ این پیوند را جدی تلقی کنیم و برای پایه ریزی آن سختتر بکوشیم. برای تحقق آن برنامه ریزی های اصولی را بنا گذاریم تا از این رهگذر جوان با روحانیت پیوند یابد و خطر اسلام بدون روحانیت که خواسته معاندان دین است، دفع گردد. به این ترتیب با سنگر مساجد آشنا شود و آرمان های مقدس معمار بزرگ انقلاب تحقق پیدا کند. البته باید به این نکته ظریف توجه داشت که این ها تنها در سایه دو ویژگی عملی خواهد شد، یکی داشتن زی طلبگی و زهد و دیگری علم و دانشی که پاسخ گوی نیازهای نسل جوان باشد.
اکنون که روحانیون وارسته ای تربیت یافته اند و کمبود مبلغ مرتفع شده است، جای خالی آنان را در مدارس پر کنیم. البته این حضور تنها برای نماز جماعت کافی نخواهد بود، بلکه باید جوانان از ارشادات آنان نیز بهره گیرند. به طور یقین غفلت از این مهم در برهه کنونی خطایی نابخشودنی است که زیان های آن را هرگز نمی توان جبران کرد. دشمنان دین و جوانان بیش از پیش به اهمیت این موضوع و پیوند آن آگاهی یافته اند، چون خط مشی گذاری های آنان حاکی از این مطلب می باشد و تلاش آنان برای جدایی میان جوانان و روحانیت از این رو است. اگر دشمن در تهاجمات فرهنگی خود بتواند هدف هایش را محقق سازد و جوانی را از مسیر دین و اسلام و روحانیت جدا سازد، مسئولیت همگانی دارد. پس همگان وظیفه دارند در این راستا بکوشند تا این پیوند به مبارکی انجام پذیرد و در سایه سار آن ناکامی های بدخواهان دین و دنیای جوانان را نظاره گر باشیم.
عبدالرضا احمدی نژاد
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید