جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هم نظر باشید


هم نظر باشید
هم‌نظر بودن پدر و مادر در تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی دارد. پدرها و مادرها باید بدانند که فرزند آنها هر چقدر هم کوچک باشد به سرعت متوجه اختلاف‌نظر بین آنها می‌شود و آن وقت به راحتی راهی پیدا خواهد کرد که کار خودش را بکند و هرچه بزرگ‌تر شود کمتر حرف‌شنوی داشته باشد.
بهتر است که پدر و مادرها دور از دید فرزندان در موارد مورد اختلافشان صحبت کنند.
مثلاً اگر مادر موافق خریدن اسباب‌بازی، لباس خاص و... نیست اما پدر موافق است، باید درباره این مساله قبلاً و در خلوت به نتیجه رسیده باشند در مقابل فرزندتان بهترین کار این است که یک نفر از نظر خود به سرعت گذشت کند تا بعد در خانه و در خلوت با همسرش صحبت کند. هیچ وقت مقابل فرزندتان برای مسائلی که فرزند شما هم تمایل به انجامش دارد با هم بحث نکنید چون علاوه بر آنکه وجهه تربیتی خوبی ندارد باعث می‌شود که فرزند شما نسبت به طرفی که مخالفت می‌کند موضع می‌گیرد و بعدها براساس این موضع‌گیری عمل می‌کند.
در نظر داشته باشید که اگر شما به عنوان پدر و مادر حرمت یکدیگر را حفظ نکنید فرزند شما هم حرمت شما را حفظ نخواهد کرد و به خود اجازه می‌دهد که با شما مخالفت کند.بسیار دیده شده است که فرزندی مثلاً با مادرش جدل کرده که من این کفش یا...را می‌خواهم و وقتی با مخالفت مادر روبه‌رو شده به پدر پناه برده است و وقتی پدر هم مخالفت کرده است مادرش را مقصر دانسته. این فرزندی است که قبلاً بارها مخالفت پدر و مادرش را دیده است و حالا احساس می‌کند که این مادر است که اجازه نمی‌دهد او به خواسته‌اش برسد.
در زمینه‌های دیگر هم همین‌طور اگر یکی از طرفین فرزند را دعوا کرد آن یکی نباید آشکارا به طرفداری از فرزند بپردازد.
حتی اگر روش‌های تربیتی یکدیگر را در مواردی هم قبول ندارید لزومی ندارد که آن را در حضور فرزندتان عنوان کنید و او هم متوجه شود که شما بر سر موضوعی تفاهم ندارید. هر چقدر فرزندانتان از اختلاف‌نظر شما در تربیتش ناآگاه‌تر باشند شما تربیت موفق‌تری خواهید داشت.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید