پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سلامت و زندگی...


سلامت و زندگی...
● چای را فراموش نکنید...
چای سبز وچای سیاه هر دو حاوی پلی‌فنل وآنتی اکسیدان و ترکیباتی هستند که از چسبیدن پلاک‌های دندانی به بافت دندان‌ها جلوگیری می‌کنند وبه این ترتیب ازگسترش پوسیدگی دندان‌ها و پیشرفت بیماری‌های دهانی و لثه‌ای جلوگیری می‌نماید.
چای همچنین باعث برطرف شدن بوی بد دهان می‌شود زیرا ترکیباتی که درچای وجود دارد مانع رشد باکتری‌های مولد بوی بد دهان است. برای همین است که توصیه شده پس از صرف سیروترشی‌های بدبو مقداری چای خشک را حدود ۵ دقیقه داخل دهان گذاشته تا با بزاق دهان مخلوط شود که عاملی است برای کاهش بوی تند سیر وترشی. همچنین چای حاوی فلوراید است که عاملی است برای کاهش پوسیدگی دهان ودندان‌ها . فلورایدی که در برگ‌های چای وجود دارد با خیس خوردن چای به درون آب نفوذ می‌کند و به این ترتیب از مینای دندان‌ها در برابر پوسیدگی‌ها محافظت می‌کند.
نا گفته پیداست که خوردن یک لیوان چای خوش رنگ عامل مهمی برای کاهش خستگی و استرس‌های ناشی از فعالیت‌های روزانه است البته متخصصان توصیه می‌کنند که یک لیوان چای باید زیاد پررنگ نباشد بلکه مقدار کمی چای با آب‌جوش مفید است .
● نوشیدنی‌های شیرین را به وسیله نی استفاده کنید...
بسیاری از نوشیدنی‌ها از قبیل انواع آب میوه ونوشابه‌ها حاوی اسید سیتریک واسید فسفریک هستند. این ترکیبات به تدریج باعث فرسایش مینای دندان می‌شود و ظاهر بدی در بافت دهان ودندان به وجود می‌آورند. توصیه می‌شود حتی اگر این نوشیدنی‌ها را ازنوع رژیمی و بدون قندش خریداری و مصرف می‌کنید باز هم توجه داشته باشید که دارید به دندان‌هایتان آسیب می‌زنید. برای کاهش این آسیب‌ها توصیه می‌شود هنگام نوشیدن این نوع از نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید تا نوشیدنی‌ها به سمت گلویتان هدایت شودو در نتیجه تماس این اسیدها با دندان شما به حداقل برسد. با استفاده از نی به هنگام نوشیدن انواع این نوشیدنی‌های قندی و زیانبار می‌توانید به حفظ مینای دندانتان کمک بکنید.
● ویتامین «ث» زیاد مصرف کنید...
ویتامین ث مانند یک سیمان عمل می‌کند یعنی باعث می‌شود سلول‌‌ها به هم متصل شوند. بنابراین به همان اندازه که ویتامین ث برای پوست شما حیاتی است حضور آن برای حفظ سلامت بافت لثه‌هایتان نیز ضرورت دارد .افرادی که روزانه کمتر از ۶۰ میلی‌گرم ویتامین ث مصرف می‌کنند(یک پرتقال متوسط حاوی ۸۰ میلی گرم ویتامین ث است) ۲۵ درصد بیشتر از کسانی که روزانه ۱۸۰ میلی‌گرم یا بیشتر ازاین مقدار ویتامین ث مصرف می‌کنند در معرض بیماری‌های لثه‌ای قرار می‌گیرند.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید