پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه با شیر مادر


تغذیه با شیر مادر
تغذیه با شیر مادر سالم ترین راه برای مراقبت از نوزاد است که هم برای کودک سودمند است و هم برای مادر. این روش به نوزاد کمک می کند تا مواد مغذی مناسبی دریافت کند و فرصتی بوجود می آورد که مادر و کودک بیشتر با یکدیگر مرتبط و صمیمی شوند. اما همه مادران نمیخواهند و یا نمی توانند به کودک خود شیر دهند.
● چرا شیر مادر؟
شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزادان است که مواد غذایی با ارزش و مناسبی مثل کربوهیدرات، پروتئین، چربی و آنتی بادیها را دارد که به کودک کمک می کند با بیماریها و عفونت ها مبارزه کند.
شیر مادر همچنین بهترین و مناسب ترین دما را برای کودک دارد.
شیر مادر به مادر کمک می کند تا از احساس صمیمیت با کودکش بهره مند شود و میتواند تجربه آرامش بخش و با ارزشی هم برای مادر و هم برای کودک باشد.
همچنین شیر مادر از شیر خشک بسیار راحت تر است . یعنی هیچ نیازی نیست که در مورد تمیز کردن بطری و سر شیشه نگران باشید و علاوه بر این ارزان تر هم هست.
به هر حال این تنها راه تغذیه کودک نیست مثلا شیر گاو هم هست اما برای کودکان نوزاد مناسب نیست. بسیاری ازمادران کودکانشان را با بطری و شیر خشک تغذیه می کنند که در اصل این شیر همان پودر شده شیر گاو می باشد.
اگر مادری عفونتی (مثل HIV یا هپاتیت) داشته باشد نمیتواند به کودکش شیر دهد چرا که عفونت از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود. بیماریهایی نظیر بیماری قلبی، کلیوی، و یا کسانی که به طور طولانی مدت تحت درمان قرار گرفته اند بهتر است کودکانشان را با شیر خود تغذیه نکنند.
برخی زنان هم به طور ساده نمی توانند شیر کافی تولید کنند. برخی دیگر هم دوست ندارند که خودشان شیر بدهند، پس تغذیه با بطری و شیر خشک را انتخاب میکنند. به هر حال تصمیم گیری برای تغذیه با شیرمادر یک مسئله شخصی است و هر زنی بعد از آنکه در مورد شیر مادر مسائل زیادی را یاد گرفت خود به خود تصمیمش راجع به تغذیه با شیری غیر از شیر مادر عوض می شود.
منبع : سایت مادران


همچنین مشاهده کنید