جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ ــ معما: سفیر آمریکا تصمیم ژاپن بر حمله به پرل هابور را قبلا به واشنگتن گزارش کرده بود، ولی ...


۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ ــ معما: سفیر آمریکا تصمیم ژاپن بر حمله به پرل هابور را قبلا به واشنگتن گزارش کرده بود، ولی ...
جوزف گرو J. Grewسفیر وقت آمریکا در توکیو ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ به وزارت امور خارجه آمریکا تلگرامی ارسال داشت تا به اطلاع روزولت رئیس جمهور وقت این کشور برسانند که دولت ژاپن برای یک حمله نظامی غافلگیرانه به پرل هاربور آماده می شود. بعدا معلوم شد که نسبت به این هشدار، مطلقا ترتیب اثر داده نشده بود و ۲۰ روز بعد حمله غافلگیرانه انجام شد و ناوگان آمریکا در پرل هاربور چون آمادگی نداشت تقریبا نابود شد و آمریکا گام به جنگ جهانی دوم گذارد.
برخی از مورخان بعدا نوشتند که شاید سیاست روزولت چنین بود که وارد جنگ شود تا آمریکا از میان خاکستر جنگ به صورت یک ابرقدرت سر برآورد، لذا در جست و جوی بهانه بود. بزعم این مورخان، بی اعتنایی به گزارش محرمانه و بسیار فوری «جوزف گرو» به همان دلیل بود.
گرو که ده سال در ژاپن ماموریت داشت و از سیاست های دولت این کشور و روحیه ژاپنی ها آگاه بود بعدا معاون وزارت امور خارجه آمریکا و نیز کفیل این وزارتخانه شد. وی هنگام تنظیم قطعنامه پتسدام تلاش بسیار کرد که بدون بکار بردن بمب اتمی و همچنین پیش از مداخله شوروی در جنگ خاور دور راه را برای تسلیم شدن ژاپن باز بگذارند. وی به کاخ سفید واشنگتن تاکید بسیار بر ابقاء امپراتور ژاپن تا دولت این کشور حاضر به تسلیم شود.
«گرو» که در سال ۱۹۶۵ درگذشت در سالهای بین دو جنگ سفیر آمریکا در ترکیه بود و نظر مقامات وقت آمریکا را به حمایت از دادن خودمختاری به کردهای ترکیه جلب کرده بود. وی درباره تجربه خود یک کتاب دو جلدی تحت عنوان «دوران ناآرام» منتشر ساخته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید