جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دیابت بیماری خاموش


دیابت بیماری خاموش
دیابت شایعترین بیماری‌ای است که سوخت وساز بدن راتحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری ازاین نظرکه مادام‌العمراست و تغییرات زیادی را در سیستم بدن به‌وجود ‌می‌آورد جزء بیماری‌های خطرناک نیز به‌شمار می‌رود.
اما برای تشخیص اینکه فرد مبتلا به دیابت است یا نه راه‌های متعددی وجود دارد. ساده‌ترین راه تشخیص وجود بیماری دیابت در یک فرد این است که اگر قند خون فرد ناشتا بالای ۱۲۶ باشد و این قندخون ۲بار تائید شده فرد مبتلا به دیابت است. حتما مطلع هستید که قندخون نرمال همزمان باید بین ۱۰۰-۷۰ باشد همچنین اگر فردی دارای علائم غش زیاد، تعرق شدید، پرنوشی ،ادرار زیاد، وزن کم علی‌رغم خوراک زیاد، خستگی‌پذیری و تاری دید باشد و در هرزمانی (ناشتا یا غیرناشتا) قند خون وی بالاتراز ۲۰۰ باشد فرد دیابتی محسوب می‌شود.
● انواع دیابت
▪ نوع۱ : کمتر از ۱۰ درصد انواع کل دیابت را نوع یک تشکیل می‌دهد. در کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۵ سالگی و یا در سنین ۵۰ تا ۹۰ سالگی دیده می‌شود. سیستم ایمنی این افراد علیه سلول‌های سازنده انسولین فعال می‌باشد وسلول‌ها را تخریب کرده و انسولین نمی‌سازند و برای کنترل آن باید انسولین تزریق کرد.
▪ نوع۲ : ۹۰ درصد کل انواع دیابت را شامل می‌شود. مبتلایان این نوع دیابت زمینه ژنتیکی دارند و بروز آ‌ن با افزایش سن وافزایش وزن بیشتر می‌شود.
▪ نوع۳ : دیابت بارداری که در این نوع از بیماری ۷ درصد خانم‌ها در کشور ما دچار آن می‌باشند .
● درمان دیابت و هشدارها
از دیابت نوع دوم که ۹۰ درصد کل دیابت‌هاست می‌توان با تغییر شیوه زندگی ،فعالیت ، ورزش منظم وکنترل وزن پیشگیری کرد. زندگی شهرنشینی ومصرف غذاهای آماده (نظیر ساندویچ و پیتزا )بی‌تحرکی و افزایش وزن، زمینه ژنتیکی افراد را برای ابتلا به دیابت تشدید می‌کند همچنین افراد بالای ۴۵ سال باید حداقل هر ۳ سال یکبار آزمایش قند خون ناشتا بدهند. برای درمان دیابت باید علاوه بر ورزش وتحرک فراوان از مصرف سیگار، غذای پرچرب ، پرکالری و روغن جامد پرهیز کرد.

دکتر علیمردان
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید