چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مشارکت سالاری اصل مهم تربیتی


مشارکت سالاری اصل مهم تربیتی
یکی از وظایف مهم پدر و مادرها تربیت صحیح فرزندان است، زیرا والدین کسانی هستند که به فرزند خود درس زندگی می دهند، روانشناسان معتقدند رفتار و کردار خوب و بدی که نوجوان در خانواده می آموزد، پایه واساس شخصیت اخلاقی او را پی ریزی می کند. به همین دلیل پدران و مادران دلسوز سعی می کنند فرزندان خود را با روش صحیح تربیت نمایند. درحال حاضر دنیای ما به صورت دهکده ارتباطات درآمده است و فرزندان به لحاظ وجود تلویزیون، اینترنت، ماهواره و سایر وسایل ارتباط جمعی درجریان مسائل مختلف دنیا قرار می گیرند و به اصطلاح اطلاعاتشان به روز است به همین دلیل شیوه تربیت سنتی درمورد آنها جواب نمی دهد.
درگذشته بچه ها توسط والدین و مربیان مورد تنبیه بدنی قرار می گرفتند و برای بچه های آن زمان این امر طبیعی بود و فکر می کردند باید همین طور باشد، اما در حال حاضر این روش جواب نمی دهد .والدین باید سعی کنند از علم تربیت روز آگاهی بیشتر داشته باشند. علم تربیت روز شناخت ویژگی های نوجوانان در دوران سنی مختلف است. پدر و مادر باید بدانند نیاز نوجوان ازلحاظ خلقی و نیازهای عاطفی و روانی که باید در خانواده تأمین شود، چیست؟ وقتی از این مسایل اطلاع داشته باشند، می دانند که لجبازی های فرزند او شروع دوره نوجوانی و یک امر طبیعی است، درحالی که بسیاری از والدین به لحاظ عدم شناخت ویژگی های دوره نوجوانی لجبازی فرزند خود را مخالفت علیه خودشان می دانند و چون نمی دانند لجبازی دلیل حس استقلال طلبی نوجوان است، همین ناآگاهی باعث موضع گیری خانواده نسبت به او می شود و ممکن است رفتار سرکوبگرایانه از آنان، نوجوان را به سوی دوستان ناباب و انواع بزه کاری ها سوق دهد که اعتیاد نمونه بارز آن است.
بنابراین بهترین راه پیشگیری است و برای پیشگیری هم به آموزش جدی والدین نیاز است.والدین باید باتوجه به نیازهای روز رفتار کنند و تفاوت های فردی فرزندان خود را بشناسند. امروزه دیگر روش پدرسالاری یا مادرسالاری دیگر قابل قبول نیست و ازاین بدتر، فرزندسالاری است که اصلاً منطقی به نظر نمی رسد و علم امروز روش مشارکت سالاری رامطرح می کند.
افراط و تفریط یکی از مشکلات اساسی روش است. در مقابل روش سخت گیرانه، آزادی بی حد فرزندان نیز باعث مشکلات زیادی می شود.
آموزش باید در کنار صحبت و توجه والدین باشد و فرزندان نیاز به ناز و نوازش دارند. فرزند بیشتر از آن چه به خانه و زندگی شیک نیاز داشته باشد، به محبت و توجه پدر و مادر احتیاج دارد.

محسن علومی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید