جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نوامبر ۲۰۰۴ ــ درسی که باید از زندگی دکتر تایلور سازنده بمب های اتمی مینیاتوری گرفت


نوامبر ۲۰۰۴ ــ درسی که باید از زندگی دکتر تایلور سازنده بمب های اتمی مینیاتوری گرفت
تئودور تیلور سازنده بمب های اتمی خیلی کوچک، گلوله اتمی توپ و مین اتمی و نیز موتور اتمی برای سفینه های ستاره پیما در نوامبر ۲۰۰۴ در یک خانه سالمندان در مریلند آمریکا از بیماری قلب و عروق درگذشت. وی ۷۹ ساله بود. دکتر تیلور همه پیش بینی ها را کرده بود جز مردن در تنهایی و در خانه سالمندان که به وجود کمبودها در این خانه ها اعتراض فراوان شده است.
دکتر تیلور که پس از نیم قرن فعالیت و اختراع در آزمایشگاه ملی اتمی آمریکا در لاس آلاموس بازنشسته شده بود در سالهای پایانی عمر و پیش از انتقال به خانه سالمندان به نوشتن کتاب پرداخته بود. وی در این کتابها نگرانی خود را از وقوف ناراضیان به رموز ساختن بمب های کوچک اتمی (قابل حمل در جامه دان و کیف دستی) و بکار گیری آنها توسط وسائلی نظیر خمپاره انداز عیان ساخته و از اختراع سلاحهای اتمی مینیاتوری ابراز پشیمانی کرده بود. وی در مصاحبه ای گفته بود که اگر این سلاحهای بسیار کوچک اتمی به دست عوامل خشم و نارضایی بیافتند و افراد با افکار آرناشیستی بر این قبیل سلاحها دست یابند، جهان چهره دیگری به خود خواهد گرفت و ....
دکتر تیلور باور نمی کرد که عاقبت کار او انتقال به خانه سالمندان و تنهایی و نیاز به کمک کارکنان نگهداری از سالمندان باشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید