سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

غذاهای مرتبط با سردرد


غذاهای مرتبط با سردرد
تعدادی از غذاها ، نوشیدنی ها و افزودنی هایی که به طور معمول با سردرد در ارتباط می باشند ،عبارتند از :
● پنیر کهنه و سایر غذاهای حاوی تیرآمین
تیرآمین ماده ای است که به طور طبیعی در تعدادی از غذاها وجود دارد. این ماده در اثر شکستن زنجیره ی پروتئینی غذاهای مانده به وجود می آید. معمولاً هر قدر ماده ی غذایی پروتئینی مانده تر باشد، حاوی تیرآمین بیشتری نیز می باشد. میزان تیرآمین در پنیر، با توجه به نوع فرآیند، نوع تخمیر، قدمت، نوع فساد و حتی نوع آلودگی باکتریایی متفاوت است. پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی تیرآمین مانند پنیر مانده ، نوشیدنی های الکلی ، برخی گوشت های فرآیند شده و غذاهای ایجاد کننده ی فشار خون ، به خصوص برای افرادی که از داروهای بازدارنده ی مونوآمین اکسیداز برای درمان سردرد خود استفاده می کنند، ضروری به نظر می رسد.
▪ پنیرهای ذکر شده در زیر دارای بیشترین میزان تیرآمین می باشند :
- پنیر آبی (نوعی پنیر که قارچی آبی رنگ روی آن می نشیند) ، چدار، استیلتون (نوعی پنیر انگلیسی)، فتا ، موزارلا، پارمزان، سوئیسی و پنیر پرورده .
● الکل
هنگام مصرف الکل، خون بیشتری به سمت مغز می رسد. بسیاری از دانشمندان عامل ایجاد کننده ی سردرد را ناخالصی موجود در الکل یا محصول فرعی ناشی از سوخت و ساز الکل در بدن می دانند.
● غذاهای سرد
غذاهای سرد نیز در برخی افراد سبب سردرد می شود. زمانی که درجه ی حرارت بدن، به دلیل ورزش یا حرارت بالای محیط افزایش یافته باشد و ماده ی غذایی سردی مصرف شود، دردی که در ناحیه ی پیشانی حس می شود حداقل ۶۰-۲۵ ثانیه و حداکثر برای دو دقیقه به طول می انجامد. بیش از ۹۰ درصد افرادی که از میگرن رنج می برند، حساسیت به بستنی و مواد غذایی سرد را اظهار کرده اند.
● سایر مواد غذایی ایجاد کننده سردرد
بادام زمینی ، کره ی بادام زمینی ، سایر مغرها نظیر پسته و گردو و بادام ، پیتزا ، چیپس سیب زمینی ، جگر مرغ یا سایر قسمت های گوشت ، ماهی دودی ، نان ، کراکر و دسرهای حاوی پنیر، موز رسیده ، میوه های اسیدی مانند مرکبات ، آلو قرمز، تمشک ، کیوی ، آناناس ، انواع میوه های خشک مانند انجیر خشک ، کشمش ، خرما ، سوپ تهیه شده با عصاره ی گوشت یا سوپ رقیق (به جز آب گوشت تهیه شده در منزل) ، فرآورده های شیری پرورده نظیر خامه ی ترش ، سرشیر ، ماست ، کافئین موجود در شکلات ، کاکائو و نوشیدنی هایی مانند قهوه ، چای و نوشابه های غیرالکلی گازدار و همچنین کافئین موجود در برخی داروها ، آسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی .


http://tebb.blogfa.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید