شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیماری قند و چشم


بیماری قند و چشم
دیابت شایع ترین بیماری غدد درون ریز بدن است که عوارض درازمدت آن به صورت درگیری چشمی، کلیوی، اعصاب و عروق خونی بروز می کند. پیش از کشف انسولین در سال ،۱۹۲۲ بیشتر بیماران دیابتیک قبل از آنکه به مرحله ی درگیری چشمی برسند، فوت می کردند.
در سال ۱۹۳۰ در ایالات متحده یک درصد نابینایی ها، ناشی از دیابت بوده که این رقم در سال ۱۹۶۰ ، ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. گرچه علت نابینایی در بیماران دیابتی شامل آب سیاه (گلوکوم)، آب مروارید و بیماری های عصبی چشمی است ولی ۸۴ درصد نابینایی ها مربوط به رتینوپاتی دیابتی (اختلال شبکیه) است.
از آنجا که ۲۵ درصد موارد نابینایی مربوط به مبتلایان به دیابت است رتینوپاتی از درجه ی اهمیت بیشتری برخوردار است و بایستی مبتلایان بیش از گذشته به سلامت چشم خود رسیدگی کنند.
● رتینوپاتی دیابتی
رتینوپاتی دیابتی یکی از چهار علت شایع نابینایی است که در گروه سنی ۲۰ تا ۶۰ سال اتفاق می افتد. در ۲۵ درصد افراد دیابتی یکی از اشکال رتینوپاتی وجود دارد. در ۵ درصد موارد فرم شدید آن دیده می شود. با وجود این که بعضی از بیماران حتی پس از گذشت ۳۰ سال از بیماری دچار رتینوپاتی نمی شوند ولی نهایتاً در ۸۵ درصد آنها این عارضه پیشرفت می کند.
به طور کلی سالانه حدود ۲ درصد از افراد دیابتی و ۶ درصد از مبتلایان به رتینوپاتی دیابتی نابینا خواهند شد. از آنجا که ۲۵ درصد موارد نابینایی مربوط به مبتلایان به دیابت است رتینوپاتی از درجه ی اهمیت بیشتری برخوردار است و بایستی مبتلایان بیش از گذشته به سلامت چشم خود رسیدگی کنند.
● عوامل موثر در بروز رتینوپاتی دیابتی
۱) میزان قند خون :
مطالعات نشان می دهد کنترل نامناسب قند خون یکی از عوامل موثر در بروز این عارضه است.
۲) تیپ دیابت:
تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۱ (وابسته به انسولین) کمتر از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است ولی عوارض چشمی در آنها شدیدتر و شایع تر است.
۳) سن و طول دوره بیماری:
شیوع انواع رتینوپاتی دیابتی در هر دو نوع دیابت با بالارفتن سن و طول دوره ی بیماری افزایش می یابد.
۴) بارداری:
حاملگی میزان بروز رتینوپاتی را در مبتلایان به دیابت افزایش می دهد.
۵) هیپرتانسیون :
افزایش فشار خون در ۲۲ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۱ و در ۵۷ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲ دیده می شود. افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت با پیشرفت رتینوپاتی وتورم لکه ی زرد در ارتباط است.
۶) بالا بودن سطح تری گلیسیریدها و لیپیدها.
۷) بیماری کلیوی:
دفع پروتئین ادراری و پیشرفت بیماری کلیوی با افزایش شانس رتینوپاتی همراه است.
۸) ژنتیک.
▪ علاوه بر موارد فوق افزایش
منیزیم خون ، استعمال سیگار ، چاقی و رنگ پوست و جنس در بروز رتینوپاتی دیابتی نقش مهمی ایفا می کند. براساس مطالعات جدید بروز نابینایی در سیاهان ۲۰ درصد بیشتر از سفیدپوستان و در زنان ۲۴ درصد بیشتر از مردان است.
● توصیه های ضروری به مبتلایان به دیابت
۱) بیمارانی که به دیابت وابسته به انسولین مبتلا هستند بایستی هر ۵ سال یک بار تحت معاینات چشمی قرار بگیرند.
۲) برای بیمارانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند چکاپ سالیانه ضروری است ضمن اینکه کنترل
فشار خون هر شش ماه یک بار نیز بسیار توصیه می شود.
۳) مبتلایان به رتینوپاتی دیابتی نیز باید هر ۳، ۴ ماه یک بار به پزشک متخصص مراجعه کنند.
۴) زنان باردار مبتلا به دیابت نوع ۱ بایستی تا ۳ ماهه اول حاملگی هر ماه و پس از آن هر سه ماه یک بار تحت معاینات چشمی قرار بگیرند. به طورکلی زنان دیابتیک که قصد باردار شدن دارند باید ابتدا مورد معاینه چشم پزشک قرار بگیرند و سپس اقدام نمایند.


http://tebb.blogfa.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید