پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سلا‌مت زندگی


سلا‌مت زندگی
● درمان کم‌خونی‌تان را در خوردن پسته بجویید
پسته گران‌قیمت‌ترین آجیل و البته با ارزش غذایی فراوان است. ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل‌ها و نیز مواد پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم‌مرغ و نیز حبوبات درخور اهمیت است. از آنجایی که پسته حاوی آهن فراوان قابل جذب است، بنابراین مصرف آن در درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید می‌باشد. مغز پسته ماده‌ای نیروزا و سرشار از مواد پروتئینی، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است. مغز پسته در بین بیش از دویست ماده خوراکی شامل انواع آجیل‌ها، حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌های خشک و تر، لبنیات، انواع گوشت و دهها نوع خوراکی دیگر بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را داراست. مغز پسته‌ دارای ۲۰ درصد پروتئین خالص و بیش از ۵۰ درصد روغن یا چربی مایع است. مقدار ویتامین A درصد گرم مغز پسته ۶۹۸۰ میکروگرم و میزان کاروتنوئید ۷/۱۳ میکروگرم است. املاح مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و همچنین ازت، گوگرد و فسفر دارد. روغن پسته مایعی زرد و زلال است که از عصاره مغز پسته به‌دست آمده و دارای خواص غذایی و درمانی است، از جمله خواص درمانی پسته می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تقویت قلب و حافظه، تقویت معده، درمان اسهال بخصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته، تقویت لثه و درمان جوش‌های دهان، خوشبویی دهان و درمان ریزش موی سر.
● نمک و ارتباط آن با افزایش فشار خون
حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد بالغ در کشورهای در حال توسعه مبتلا به بیماری افزایش فشارخون هستند که این آمار در کشور ما حدود ۱۱/۵ درصد است. ایجاد این بیماری با مصرف نمک ارتباط تنگاتنگی دارد. در کشورهای توسعه‌یافته مصرف سرانه نمک ۲ تا ۳ گرم در روز است و این در حالی است که مصرف سرانه نمک در ایران ۷ تا ۱۵ گرم در روز است. نمک ارتباط شدیدی با فشار خون دارد. فشارخون نه تنها یک بیماری محسوب می‌شود بلکه زمینه‌ساز سایر بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته نیز می‌باشد که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی می‌توان با تصحیح شیوه زندگی و بخصوص تغذیه اقدامات موثری انجام داد. ضمن اینکه باید اشاره داشته باشیم برای جلوگیری از فشارخون مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید، وزنتان را مناسب و ایده‌آل نگه دارید، از نظر فیزیکی فعال‌تر باشید، غذاهای حاوی مقادیرکم چرب اشباع شده را انتخاب کنید.
● خوردن صبحانه عامل کاهش خطر حمله قلبی
تحقیقات نشان می‌دهد خوردن صبحانه، سبب مصرف کالری و کاهش خطر حمله قلبی می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد زنانی که دو هفته صبحانه نمی‌خورند در طول روز غذای زیادتری می‌خورند که سبب افزایش کلسترول بدن شده و حساسیت‌شان را در برابر انسولین کاهش می‌دهد که این مسئله باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. خوردن صبحانه بدن را در مقابل خستگی زودرس مقاوم می‌کند لذا قلب تحت فشار قرار نمی‌گیرد.
زنانی که به‌طور مرتب هر روز صبحانه می‌خورند انرژی کمتری نسبت به دیگر زنان مصرف می‌کنند. بنابراین نیازی به خوردن ناهار و شام پرچرب ندارند زیرا غذای پرچرب یکی از عوامل خطرناک بروز بیماری‌های قلبی می‌باشد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید