پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دارویی ارزان قیمت می‌تواند جان هزاران نفر را در جوامع فقیر نجات دهد


دارویی ارزان قیمت می‌تواند جان هزاران نفر را در جوامع فقیر نجات دهد
گروهی از فعالان حافظ سلامت در گزارشی عنوان کردند: منیزیم‌سولفات، داروی ارزان قیمتی که از یک عارضه کشنده بارداری پیش‌گیری می‌کند می‌تواند هر ساله جان ده‌ها هزار نفر از زنان را در کشورهای فقیر نجات دهد.
این گروه بین‌المللی غیر انتفاعی اعلام کرد اکلامپسی که سبب افزایش مرگ‌بار فشار خون می‌گردد هر سال جان ۶۳۰۰۰ زن را می‌گیرد. اما بسیاری از متصدیان سلامت در کشورهای توسعه یافته چگونگی درمان این بیماری را نمی‌دانند.
این گروه اظهار کرد: «مرگ مادران به واسطه فقدان یک داروی بی‌خطر، موثر و ارزان قیمت یعنی منیزیم‌سولفات هم‌چنان ادامه ‌دارد.»
«امروزه هنوز منیزیم‌سولفات در بیمارستان‌های بسیاری از کشورها در دسترس نیست و در فهرست داروهای ضروری بسیاری از کشورها وجود ندارد.»
این گروه رهبران سیاسی، آژانس‌های بین‌المللی و سیستم‌های سلامت ملی را وادار کرد تا در راستای مبارزه با این بیماری بیشتر تلاش کنند. در کشورهای فقیر ۱۴ برابر بیش از کشورهای توسعه یافته احتمال مرگ زنان در اثر این بیماری وجود دارد.
درمان با منیزیم‌سولفات تقریباً خطر اکلامپسی و پیشگام آن یعنی پره‌اکلامپسی را در کشورهایی هم‌‌چون ایالات متحده حذف کرده است.
این بیماری که با افزایش خطر مرگ نوزاد نیز ارتباط دارد، می‌تواند تشنج و آسیب کلیوی و کبدی ایجاد کرده و در صورت عدم درمان ممکن است کشنده باشد.
این گروه حافظ سلامت تاکید کرد، مشکل بزرگ این است که متصدیان سلامت در کشورهای توسعه یافته برای درمان اکلامپسی و پره‌اکلامپسی از داروهایی از قبیل دیازپام که کمتر موثر هستند استفاده می‌کنند. دیازپام یک داروی آرام‌بخش است که تحت عنوان والیوم به خوبی شناخته شده است.
این گزارش در کنفرانسی در لندن ارائه شد که در رابطه با بر سلامت زنان، مادران و نوزادان سراسر جهان بود.
این گروه، سازمان‌های بزرگ بین‌المللی فعال در زمینه سلامت را وادار کرد تا از طریق آموزش و تعلیم دسترسی به منیزیم‌سولفات را آسان‌تر و تهیه هزینه آن را تسهیل کنند.
رهبران سیاسی باید به منظور افزودن منیزیم‌سولفات به فهرست داروهای ضروری تحت فشار قرار گیرند. در راستای اطمینان از در دسترس بودن این درمان در سراسر جهان با این اقدام گامی به پیش برداشته می‌شود.
گزارش مذکور اظهار کرد: «منیزیم سولفات محلولی با اثر بخشی و بی‌خطری اثبات شده است و با این حال هنوز سالانه هزاران زن بیهوده جان خود را از دست می‌دهند.»

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_۵۶۳۳۳htm
مترجم دکتر نگار اصغربیک
منبع : طب متعالی


همچنین مشاهده کنید