جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اومپرازول و آندوسکوپی


اومپرازول  و آندوسکوپی
نتایج کار آزمایی‌های بالینی نشان داده است که استفاده از مقدار خوراک بالای مهار کننده‌های پمپ پروتون (PPI) که در بیماران مبتلا به اولسرهای خونروی دهنده‌ی پپتیک تجویز می‌شود، سبب کاهش میزان شیوع خونروی مجدد می‌گردد.
▪ اما آیا درمان با PPI پیش از آندوسکوپی نیز سودمند است؟
برای پاسخ به این پرسش، پژوهشگران به صورت تصادفی شده تعداد ۶۳۸ بیمار دچار خونروی بخش فوقانی معده و روده را پذیرفته و به آنان تا زمان انجام آندوسکوپی در صبح روز بعد اومپرازول درون سیاهرگی(۸۰ میلی‌گرم به صورت لقمه و به دنبال آن انفوزیون ۸ میلی‌گرم در ساعت) یا دارونما تجویز کرده‌اند.
بعد از آندوسکوپی، تمامی بیماران مبتلا به اولسر پپتیک تحت درمان با PPI قرارگرفتند.
بیمارانی که ازنظر همودینامیک ناپایدار بودند ازکارآزمایی حذف شدند.
در ۶۰ درصد بیماران اولسر پپتیک، علت خونروی بود.
در میان این بیماران، در آن دسته که پیش ازآندوسکوپی ازاومپرازول استفاده کرده بودند نسبت به افراد شاهد خونروی فعال بسیار کمتری مشاهده شد (۶ در برابر ۱۵%) و به درمان با آندوسکوپ (اپینفرین و الکتروکواگولاسیون) کمتر نیاز بود.
در گروه اومپرازول مدت اقامت در بیمارستان کمتر از گروه شاهد بود (به طور متوسط ۴۵ در برابر ۴۹ روز) ولی در دو گروه از نظر نیاز به انتقال خون، نیاز به عمل جراحی یا میزان شیوع رجعت خونروی اختلافی موجود نبود.
این کارآزمایی گواه دیگری است برصحت آنچه که به عنوان استاندارد مراقبت در بیماران مبتلا به خونروی بخش فوقانی معده و روده به شمار می‌رود، یعنی شروع درمان با دوز بالای PPI وقتی که بیمار در انتظار آندوسکوپی است.
وقتی آندوسکوپی ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود، فایده‌ی اصلی درمان با PPI پیش از آندوسکوپی نیاز به درمان آندوسکوپیک را می‌کاهد.

برگرفته از:
N Engl J Med ۲۰۰۷ Apr ۱۹;۳۵۶:۱۶۳۱-۴۰
دکتر حسن خاجی
فوق تخصص گوارش
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید