جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۷ نکته برای خرید لوستری مناسب


۷ نکته برای خرید لوستری مناسب
این روزها فروشگاه‌ها مملو از خریدارانی هستند که با ذوق و شوق همراه با اضطراب لوازم و وسائل مورد نیاز برای خانه‌شان را انتخاب و خرید می‌کنند.
اشتیاق برای داشتن لوازمی که مدت‌هاست برای تهیه آنها نقشه کشیده و بالاخره تصمیم‌گیری کرده‌اند و اضطراب بدان جهت که آیا لوازم انتخابی برای محیط خانه مناسب بوده و یا اساساً جلوه موجود در فروشگاه را خواهد داشت یا خیر؟! لازم به ذکر است برای آنکه از میزان اینگونه اضطراب‌ها در خرید کاسته شده و نتیجه نهایی زودتر حاصل شود، در انتخاب هر وسیله رعایت نکاتی مورد نیاز است. در همین راستا اگر شما نیز قصد دارید لوستری مناسب برای فضای مورد نظرتان در خانه تهیه کنید ابتدا پیش از هر کار موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
۱ ) وسعت فضا: از آنجایی که هر فضایی میزان مشخصی از نور را نیاز دارد، آویختن لوسترهای با شاخه‌های متعدد و در نتیجه لامپ‌های زیادتر از آن مقدار مورد نیاز نه تنها غیرضروری بلکه مازاد است بنابراین مجبور خواهید بود لامپ برخی از شاخه‌ها را خاموش کنید.
۲ ) مساحت سقف: در یک معماری معمولی وسعت سقف و کف یک فضا یکسان است ولی از آنجایی که این روزها کاربرد سقف‌های کاذب در حاشیه سقف اصلی بسیار رایج شده است، در واقع مقداری از مساحت اصلی کاسته شده و در نتیجه هنگام خرید لوستر می‌بایست همان میزان باقی مانده را به عنوان اندازه موجود ملاک قرار دهید.
۳ ) نورپردازی ثانویه: اغلب فضاها علاوه بر لوستر دارای منابع نورزای دیگری همچون آباژور، چراغ‌های دیوارکوب و در معماری امروزی هالوژن‌های واقع در سقف‌های کاذب یا اصلی هستند که آنها نیز نقش نورپردازی محیط را برعهده دارند لذا در چنین شرایطی پیش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احیاناً دیوارکوب‌های آن بقیه منابع نورزای موجود و یا حتی‌الامکان کاربرد منابع نورزای دیگر را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است هرچه در فضا از منابع نورزای متعددی استفاده شود، هم زیباتر خواهد بود و هم کاربردهای گوناگونی را می‌توان از آن فضا دریافت کرد به شرط آنکه انتخابی مناسب و صحیح انجام پذیرد.
نکته ۱) در خانه‌هایی که بر روی سقف‌های کاذب حاشیه و حتی بر روی سقف کاذب میان سقف اصلی، چراغ‌های هالوژن و یا مانند آن تعبیه شده است، لوستر تنها جنبه زیبایی داشته و بیش از میزان نوردهی به موارد ظاهری آن از جمله ابعاد، مدل، فرم و غیره نیز توجه کنید.
نکته ۲) امروزه ساخت فرم‌ها و شکل‌های هندسی در قالب سقف کاذب در میان سقف اصلی به همراه تعداد زیادی چراغ‌های هالوژن بر روی آنها بسیار رایج شده است. غافل از آنکه این قبیل سقف‌ها هم باعث شلوغ شدن فضا شده و هم ارتفاع ظاهری سقف اصلی را کاهش می‌دهد. حال در نظر بگیرید اگر در میان این سفینه‌های گچی لوستری با ابعاد بزرگ و چندشاخه نیز آویخته شود، چه نتیجه ای حاصل خواهد شد. برای چنین موقعیتی لوسترهای ظریف سقفی بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.
۴ ) ارتفاع سقف: ارتفاع سقف یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در انتخاب لوستر است. هنگامی که سقف محیط مورد نظر شما از حد معمول (۸۵/۲ الی ۳ متر) خیلی کوتاه‌تر باشد (حدود ۵۰/۲) شما نمی توانید از لوسترهای آویز به خصوص از نوع آویز کریستال‌دار استفاده کنید زیرا امکان برخورد سر افراد با آن به هنگام رفت و آمد وجود مگر آنکه محل آویختن لوستر به گونه ای باشد که یا در بالای میز پذیرایی و یا ناهارخوری قرار گیرد ولی به طور کلی در شرایط عادی برای سقف‌های کوتاه بهترین انتخاب لوسترهای به اصطلاح سقفی است.
۵ ) ابعاد لوستر: علاوه بر موضوع نورپردازی، تعداد شاخه‌ها و میزان وات لامپ‌های مورد استفاده در لوستر، حفظ تناسب ابعاد آن با فضا نیز از جمله ضروریات است بنابراین برای فضای کم‌وسعت، لوستری انتخاب نکنید که اگر چه کم‌شاخه است ولی از ابعاد بزرگی برخوردار باشد زیرا فضایی نازیبا را ایجاد می‌کند.
۶ ) نحوه نورپردازی: نورپردازی توسط لوستر به‌طور کلی چه آویز و چه سقفی با توجه به طرز قرارگرفتن شاخه‌ها و در نتیجه لامپ، به سه فرم اصلی سربالا، سر پایین و خوابیده تقسیم می‌شوند. در مدل سربالا، نور به طرف بالا انتشار یافته و در نتیجه سقف هم روشن می‌شود ولی در مدل سر پایین از آنجا که شاخه‌ها و در نتیجه لامپ‌ها، به سمت پایین قرار دارند نور حاصل در بخش پایانی اتاق بیشتر بوده و سقف تاریک‌تر خواهد بود و در مدل سوم شاخه‌ها به موازات سقف و به صورت خوابیده بوده و معمولاً این فرم در قالب لوسترهای غیرآویز و به اصطلاح سقفی وجود دارند. نورپردازی در این نوع لوستر ابتدا به طرفین یعنی دیوارها صورت می‌گیرد.
نکته: علاوه بر مدل‌های یاد شده در فوق، حباب‌دار بودن و یا نبودن نیز در نور حاصل از هریک از مدل‌ها تاثیرگذار است.
۷ ) سبک و مدل لوستر: همچنان که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیونی هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می‌گیرید در تهیه لوستر نیز این مهم را مورد توجه قرار دهید به عنوان مثال در یک فضای کاملاً مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری ناصحیح بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را سبب می‌شود.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید