جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر ویتامین B۶ در پارکینسون


تاثیر ویتامین B۶ در پارکینسون
پارکینسون به مجموعه ای از اختلالات سیستم حرکتی اطلاق می شود که در نتیجه تحلیل سلولهای مغزی تولید کننده دوپامین روی می دهد.
این بیماری چهار نشانه اصلی دارد که شامل لرزش دست ، پا ، فک و صورت ؛ گرفتگی پا و تنه ؛ کندی حرکت ؛ و عدم تعادل هستند.با بروز این حالا ت ، بیمار درراه رفتن ، صحبت کردن یا انجام کارهای ساده روزمره دچار مشکل می شود. این بیماری در بعضی افراد پیشرفت سریعتری دارد. علاوه بر نشانه های ذکر شده ، بیماران با علائم دیگری همچون افسردگی و سایر تغییرات هیجانی ، مشکل در بلع و جویدن غذا ، صحبت کردن ، یبوست ، مشکلات ادراری ، اختلالات خواب و مشکلات پوستی مواجه می شوند.در حال حاضر تست خون یا بررسی های آزمایشگاهی دیگری برای تشخیص این بیماری در دسترس نیست.
پزشکان گاهی بررسی نورولوژیک و اسکن مغز را برای اطمینان از عدم وجود بیماری های دیگر توصیه می کنند.تا کنون درمان قطعی برای پارکینسون وجود ندارد اما تنوعی از داروها بهمنظور تخفیف علائن مورد استفاده قرار می گیرند.
محققان در تازه ترین مطالعات به تاثیر ویتامین B۶ در کاهش این بیماری پی برده اند و می گویند افزایش دریافت غذایی ویتامین B۶ در کاهش پارکینسون موثر است. به گزارش رویترز محققان هلندی دریافته اند احتمال ابتلا به پارکینسون در کسانی که بیشترین مصرف ویتامین B۶ را دارند ۵۰ درصد کمتر از وقوع آن در افرادی با کمترین دریافت این ویتامین است.
ویتامین B۶ برای متابولیسم پروتئین و عملکرد درست سیستم ایمنی و عصبی ضروری است.بر اساس تحقیقات انجام شده سطوح بالای اسید آمینه هوموسیستئین می تواند به سلول های مغز صدمه وارد کند.
برای تعیین اثر اسید فولیک ، ویتامین B۶ و B۱۲ در کاهش این ترکیب در خون و نیز کاهش وقوع پارکینسون ، محققان با بررسی گروهی از افراد ۵۵ ساله و مسن تر در مدت ۱۰ سال دریافتند ارتباطی بین مصرف B۱۲ یا اسید فولیک و ابتلا به این بیماری وجود ندارد اما دریافت B۶ بیشتر باعث کاهش خطر پارکینسون می شود. بر اساس این یافته ها این ویتامین نه فقط با تاثیر بر سطوح هوموسیستئین بلکه با حفاظت سلول های مغز از صدمه ایجاد شده توسط محصولات جانبی متابولیسم یعنی رادیکال های آزاد ، باعث تقلیل احتمال ابتلا به پارکینسون می شود.
لازم به ذکر است که این مطالعه تاثیر حفاظت بخش ویتامین های B۱۲ اسید فولیک را رد نمی کند و برای دست یابی به نتایج روشن تر مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید