سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۴ نوامبر


● ۱۹۲۱: «تاکاشی هارا» نخست وزیر ژاپن به دست یک کره ای با ضربه چاقو کشته شد. وی نخستین مقام ارشد ژاپن نبود که پس از تصرف شبه جزیره کره از سوی ژاپنی ها، به دست کره ای ها به هلاکت می رسید. قبلا هم چنین ترورهایی صورت گرفته بود. «تاکاهاشی» جای نخست وزیر مقتول ژاپن را گرفت.
● ۱۹۴۵: کشورهای عربی سنگ تاسیس جامعه عرب را برزمین نهادند تا ازطریق آن به صورت گروهی مانع ایجاد کشوری در فلسطین برای یهودیان شوند.
● ۱۹۸۰: رونالد ریگن ۶۹ ساله فرماندار پیشین کالیفرنیا و رئیس اسبق کانون بازی گران صنعت سینما جیمی کارتر را در انتخابات شکست داد و به ریاست جمهوری امریکا بر گزیده شد. اصحاب نظر درگیری کارتر با اوضاع ایران و مسئله گروگان گیری کارکنان سفارت امریکا در تهران را که ۴۴۴ روز طول کشید، عامل عمده شکست کارتر دانسته اند.
● ۱۹۹۵: اسحق رابین ۷۲ ساله ژنرال بازنشسته و نخست وزیر وقت اسرائیل به دست یک جوان یهودی افراطی ترور شد.
● ۲۰۰۳: دکتر «پال کالابرسی» سرپژوهشگر درمان بیماری سرطان و رئیس سابق شورای ملی مشورتی سرطان ( آمریکا ) در ۷۳ سالگی پیش از این که بتواند درمان قطعی برای سرطان به دست آورد، خود قربانی سرطان شد و بر اثر سرطان زبان درگذشت.
راه درمان محدود سرطان پروستات و سرطان سینه و نیز ابتکار بکاربردن توام کیمو تراپی و درمان با اشعه برای جلوگیری از تکثیر سلولهای سرطانی از اوست. وی در ایتالیا به دنیا آمده و به آمریکا مهاجرت کرده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید