شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حمله پانیک را چقدر می شناسید؟


حملات پانیک، حمله هایی هستند که در هر لحظه و هر جایی می توانند اتفاق بیفتند. مثلاً وقتی شما تنها یا با دیگران هستید، وقتی در خانه و یا در جمع هستید و یا حتی وقتی که بیدار هستید یا به خواب عمیق فرو رفته اید.
در هنگام این حمله ضربان قلبتان ناگهان افزایش می یابد، صورتتان سرخ می شود و دچار تنگی نفس می شوید، احساس سرگیجه و حالت تهوع می کنید و کنترل خود را از دست می دهید.
حتی ممکن است از مرگ قریب الوقوع احساس ترس شدیدی بکنید. حمله پانیک یک اتفاق ناگهانی است که در شما ایجاد ترس می کند و باعث می شود بدن تان عکس العمل شدیدی در مقابل آن نشان دهد. بسیاری از مردم در چنین لحظه ای گمان می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و فوراً اورژانس را مطلع می کنند. عده ای نیز علایم و نشانه های این حمله را نادیده می گیرند و متوجه آن نمی شوند.حتی امکان دارد که به دنبال یک استرس و یا حالت عصبی شدید این حمله موجب معلولیت و ناتوانی نیز بشود ولی قابل درمان است.
● انواع درمان های حملات پانیک شامل
دارو درمانی، توان بخشی و روش های آرام سازی (relaxation) است که می تواند به شما در کنترل این حملات کمک فراوانی کند. نکات دیگری که می تواند آرامش بیشتری به فرد دچار حمله دهد شامل این موارد است: اطمینان دادن به بیمار مبنی بر اینکه این علایم مربوط به یک بیماری شناخته شده است و باعث مرگ نخواهد شد، تشویق بیمار به تنفس آرام و عمیق در مواقع تنگی نفس، اجتناب از مصرف کافئین و نیکوتین.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید