شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نقش مغز در فشارخون بالا


محققین بریتانیایی بنابر نتایج دقیق یک تحقیق جدید اعلام نمودند که فشار خون بالا نتیجه عملیات مغزی است و قلب در این زمینه نقشی ندارد.
به گفته این دانشمندان، بیماری فشار خون که میتواند به حمله قلبی، سکته و ضایعات کلیوی منجر شود، نوعی بیماری التهاب وریدی است که برخلاف آنچه تصور میشد، در مغز روی میدهد نه در قلب.
آنها نوعی پروتئین به نام JAM-۱ در مغز کشف کردند که گلبولهای سفید خون را به دام انداخته و همین موجب التهاب رگ و مسدود شدن جریان خون شده و به کمبود اکسیژن در مغز می انجامد.
پروفسور جولین پاتن (Julian Paton) از دانشگاه بریستول میگوید که این کشف میتواند روشهای تازه ای برای درمان این بیماری در اختیار پزشکان قرار دهد.
او در ادامه گفت: "بیمارانی وجود دارند که نسبت به درمانهای رایج التهاب وریدی با داروهای ضد التهاب که موجب افزایش مقدار خون جریان یافته در رگ شده و اکسیژن مغز را تامین میکند، واکنش نشان نمیدهند. اکنون ما میتوانیم به روشهای تازه درمان برای این دسته بیماران بیاندیشیم."
"در آینده ما باید نوع التهاب موجود در رگهای مغز را شناسایی کنیم تا بتوانیم نوع دارویی که بر این مشکل چیره خواهد شد را تعیین نماییم. پروتئین JAM-۱ سرنخهای تازه ای به ما داده است تا به کمک آن بتوانیم با این بیماری مبارزه کنیم."
روشهای مرسوم برای کاهش فشار خون شامل استفاده از غذاهای کم چرب، کاهش نمک مصرفی و ورزش منظم هستند.
پروفسور جرمی پیرسون (Jeremy Pearson)، متخصص قلب و عروق میگوید: "این تحقیق هیجان انگیز به این دلیل حائز اهمیت است که دلایل غیرمنتظره دیگری را برای وجود فشار خون بالا عنوان میکند و آنرا به موجودی خون مغز مرتبط دانسته است."
"این تحقیق افقهای جدیدی در امکان وجود روشهایی تازه برای درمان این بیماری در برابر ما گسترده است."
در بریتانیا از یک تن از هر سه نفر و بیش از ۶۰۰ میلیون تن در سراسر جهان از بیماری فشار خون رنج میبرند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید