جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نکات یخچالی


نکات یخچالی
برای داشتن یخچالی که وظیفه نگهداری از موادغذایی را به بهترین شکل انجام دهد و از عمر مفید بیشتری برخوردار باشد، انجام نکات زیر می تواند بسیار مفید باشد:
۱) یخچال را از وسایل گرمازا و تابش نور خورشید دور نگهدارید.
۲) در خانه های ییلاقی که مدتی مورد استفاده قرار نمی گیرد یا در زمانی که به سفر طولانی می روید، تمام موادغذایی را از یخچال خارج و برق یخچال را قطع کنید، آن را به خوبی تمیز کرده، خشک کنید و درب آن را باز بگذارید تا هوا در آن جریان یابد. اگر یخچال دارای یخ ساز و سیستم آب سردکن است، طبق دستور موجود در بروشور، سیستم را قطع کنید.
۳) در سفرهای کوتاه، یخچال را خاموش نکنید اما موادغذایی فاسد شدنی را از آن خارج کنید.
۴) یخچال را از مواد غذایی پر نکنید و اگر مجبور به این کار شدید موادغذایی را روی هم سوار نکنید زیرا با این کار هوای سرد در یخچال جریان نمی یابد.
۵) تمام مواد را با درپوش یا با روکش محافظ بهداشتی در یخچال قرار دهید تا از انتشار بوی غذاها جلوگیری شده و در یخچال های ضد برفک، از خشک شدن آنها جلوگیری کند.
۶) برای زدودن برفک در یخچال هایی که برفک تولید می کنند، از لوازم حرارت دهنده مانند سشوار استفاده نکنید زیرا به بدنه یخچال صدمه می زنند. در چنین مواقعی یخچال را خاموش کنید و بگذارید برفک ها آب شده و به سادگی جدا شوند. برای جدا کردن آنها هم از ابزارهای تیز استفاده نکنید زیرا لوله های سرد کننده بسیار آسیب پذیرند و امکان سوراخ شدن آنها وجود دارد.
۷) حتی اگر یخچال به برفک زدایی نیاز ندارد، باز هم به طور مرتب آن را تمیز کنید. یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید، سپس مواد داخل آن را بیرون آورده و تمام قطعات متحرک یخچال را خارج کنید. بعد داخل یخچال را با محلول جوش شیرین و آب ولرم(۱ تا ۲ قاشق جوش شیرین در یک چهارم لیتر آب ولرم) بشویید و خشک کنید. قطعات متحرک را با آب و محلول ضدعفونی بشویید و خشک کنید. هیچ یک از قطعات را با آب داغ تمیز نکنید زیرا ترک خورده و یا مات می شوند.
۸) داخل فریزر را با توجه به دستورات موجود در بروشور تمیز کنید.
۹) بدنه خارجی یخچال را با محلول آب و مایع تمیز کننده تمیز و خشک نمایید. گاهی اوقات می توانید از پولیش مخصوص بدنه استفاده کنید.
۱۰) برای جلوگیری از هر مشکل و ایجاد بوی ناگوار، هر لکه یا ذره غذای داخل یخچال را بلافاصله تمیز کنید.
۱۱) بعضی از قطعات پلاستیکی داخل یخچال به سادگی بوی موادغذایی و رنگ موادغذایی رنگی همچون توت فرنگی، را به خود می گیرند. پس این مواد را به خوبی بسته بندی کنید و موادی را که در حال خراب شدن هستند هرچه زودتر بیرون بیاورید.
۱۲) قطعات پلاستیکی داخل یخچال در مقابل گرما ضعیف هستند و در اثر اختلاف دما ترک خورده یا نرم می شوند، پس هرگز ظروف داغ را در آن قرار ندهید.
۱۳) برای تمیز کردن قطعات پلاستیکی از تمیز کننده های قوی استفاده نکنید.
۱۴) هرگز از پودرهای ساینده برای تمیز کردن یخچال استفاده نکنید.
۱۵) هر از گاهی قسمت کندانسور یخچال را با جارو برقی تمیز کرده یا خاک آن را بگیرید(برای این کار از اطلاعات موجود در بروشور استفاده کنید) و در این حین محفظه جمع آوری آب ناشی از برفک زدایی اتوماتیک را هم تمیز کنید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید