پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اول نوامبر سال ۱۹۶۳ ــ کودتای سایگون که نتیجه نهایی آن معکوس بود


اول نوامبر سال ۱۹۶۳ ــ کودتای سایگون که نتیجه نهایی آن معکوس بود
اول نوامبر سال ۱۹۶۳ چند واحد ارتش در جنوب ویتنام بر ضد دولت «نگو دین دی امNgo Din Diem» که در سال ۱۹۵۵ با برکنار کردن «بائو دای» امپراتور اسمی ویتنام جنوبی رئیس این کشور موقت شده بود دست به کودتا زدند که ضمن این کودتا «دین دی ام» و برادرش کشته شدند و یک شورای نظامی زمام امور را به دست گرفت که ضد کمونیست تر از او بود. دولت آمریکا هفتم نوامبر رژیم تازه را به رسمیت شناخت.
همسر «نگو دین دی ام» که در زمان کودتا در آمریکا بود دولت جان اف کندی رئیس جمهوری وقت امریکا را که خود ۲۲ روز بعد در شهر دالاس ترور شد متهم به حمایت از نقشه کودتا و مرگ شوهرش کرد. در پی این کودتا، جنگ ویتنام و در نتیجه مداخله امریکا در این جنگ گسترش یافت، جنگی که آمریکا در آن شکست خورد و وحدت ویتنام تامین شد.
«نگودین دی ام» یک کاتولیک بود که پیروان این مذهب در ویتنام جنوبی در اقلیت هستند. فرانسویان در طول استعمار ویتنام، مذهب کاتولیک را درآنجا ترویج کرده بودند. نگو دین دیم با حمایت ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا بود که موفق شد در ویتنام نظام جمهوری برقرار کند. حال آن که طبق قرارداد ژنو قرار بود تا انجام رفراندم وحدت دو ویتنام، بائو دای رئیس قسمت جنوبی این کشور باشد. نگو دین دیم هنگام مرگ ۵۴ ساله بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید