پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

این مطالعه‌گر کوچک


این مطالعه‌گر کوچک
چگونه برای فرزند خود کتاب می‌خوانید؟ با صدای آهسته، با لحنی گرم و دلنشین، با شور و حرارت یا... ؟ به
هر شیوه‌ای که برای کودک خود کتاب بخوانید، می‌توانید بیش از پیش به او نزدیک شده و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرید. وقتی که کودک از سنین پایین با کتابخوانی آشنا شود، همراهی شما به او کمک می‌کند که به تدریج مهارت‌های فردی خود را گسترش داده و تکامل بخشد. ارزشمندترین دستاورد نیز علاقه‌مند شدن به کتاب است.
● انتخاب کردن کتاب برای کودکان
به دنبال کتاب‌هایی بگردید که داستان‌های خوب و متنوعی دارند، کتاب‌های مصور و کتاب‌هایی که شما نیز از مطالعه آنها لذت می‌برید و کتاب‌هایی که با خلق و خوی کودک شما سازگار است.
برای انتخاب کتاب مرحله زندگی کودک خود را در نظر بگیرید و ببینید در چه دوره تکاملی قراردارد. نخستین دوره کودکی، دوره‌ای است که بچه‌ها مهارت‌های سرگرم کننده متعددی را فرا می‌گیرند و با شرایط تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. برای کودکان مختلف و مناسبت‌های گوناگون، کتاب‌های متنوعی موجود است، تقریباً درباره هر موضوعی کتاب وجود دارد.
به دنیا آمدن فرزند دوم، نگهداری از کودک، دوست‌یابی، دوستان واقعی و غیرواقعی، به مدرسه رفتن، اخلاق‌های خوب، اخلاق‌های بد، عواطف و احساسات، همکاری کردن، به دکتر رفتن، به دندانپزشکی رفتن، تنها بودن با خواهر یا برادر خود، خوابیدن و حتی مراسم مذهبی.
آیا تا به حال پس از خواندن عبارتی از یک کتاب به فکر نیفتاده‌اید که: «این موضوع همان چیزی است که می‌خواهم با کودکم در میان بگذارم...»؟ خواندن کتاب کودکان، به بزرگسالان ( والدین ) کمک می‌کند تا بتوانند آنچه در ذهن خود دارند، بیان کنند. چیزهایی که گاه والدین نمی‌توانند برای ادای آن واژه‌ای بیابند.


زمرد زمانی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید