جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

امپرازول (omperazole)


امپرازول (omperazole)
کپسول امپرازول از نظر طبقه‌بندی درمانی یک داروی ضد ترشح اسید معده و ضد زخم‌معده به حساب می‌آید.
این دارو در بازار به شکل کپسول‌های ۲۰ (میلی‌گرمی) موجود است.
از موارد مصرف این دارو به بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژ (برگشت غذا از مری به معده) و درمان درازمدت وضعیت‌های افزایش ترشح اسید معده به شکل بدخیم می‌توان اشاره کرد. همچنین در بعضی موارد در درمان زخم‌های ابتدایی روده باریک هم از این دارو استفاده می‌شود.
مقدار و روش مصرف:
در بیماری ریفلاکس جهت درمان باید روزی یک عدد کپسول ۲۰ میلی‌گرمی را به مدت ۸ـ۴ هفته مصرف کرد و در درمان بیماری افزایش ترشح اسید معده باید ۳ عدد کپسول ۲۰ میلی‌گرمی یکبار در روز استفاده شود.
از نظر داروشناسی و فارماکوکنتیک باید متذکر شد که این دارو به‌طور ضعیفی از مجرای گوارش جذب می‌شود، در کبد متابولیزه شده و نیمه عمر آن ۵/۱ـ۵/۰ ساعت است. ۸۰ درصد دارو از راه ادرار و ۲۰ درصد از راه مدفوع دفع می‌شود.
● موارد منع مصرف و احتیاط:
در اولسر (زخم) اثنی‌عشر، شیردهی و درمان درازمدت بیماری ریفلاکس معده ـ مری مصرف کپسول امپرازول ممنوعیت دارد. در حاملگی این دارو باید با احتیاط مصرف شود. همچنین باید توجه داشت که بی ضرری آن در کودکان هنوز ثابت نشده است.
به دنبال مصرف این دارو، عوارض ناخواسته‌ای ممکن است بروز کند که شامل: سردرد، سرگیجه و خستگی است. همچنین اسهال، درد شکمی و تهوع از عوارض گوارشی مصرف این دارو است.
در بعضی موارد به‌دنبال مصرف امپرازول دانه‌های ریز قرمزرنگ (راش) روی پوست مشاهده می‌شود.
▪ نکته: تجویز همزمان دیازپام و امپرازول ممکن است غلظت دیازپام را افزایش دهد.
● آموزش به بیمار و خانواده:
۱) کپسول باید به‌طور کامل بلعیده شده و از باز کردن، جویدن یا خرد کردن آن خودداری کرد. همچنین دارو باید قبل از غذا و ترجیحاً قبل از صبحانه همراه با یک لیوان پر از آب میل شود.
۲) زنان شیرده باید قبل از خوردن دارو، شیردادن را قطع کنند.
۳) باید به بیمار آموزش داده شود که هرگونه تغییری در دفع ادرار نظیر درد یا ناراحتی همراه با ادرار کردن را فوراً به پزشک گزارش دهد.
۴) در صورت بروز اسهال شدید باید گزارش داده شود زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف دارو باشد.
۵) دارو را از نور و رطوبت دور نگه داشته و در دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد درون شیشه کاملاً دربسته باید نگهداری شود.

فاطمه ستوده
کارشناس دارویی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید