پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ریدلی اسکات


ریدلی اسکات
ریدلی اسکات کارگردان شهیر سینما، در ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷ در انگلستان متولد شد. این کارگردان که علاوه بر کارگردانی به عنوان تولید کننده نیز فیلمهای فراوانی را در کارنامه هنری خود دارد، در خانواده ای هنرمند متولد شد. زیرا برادر او تام اسکات نیز کارگردانی را دنبال می کند. او در کالج هنرهای West Hartlepool ، کالج هنرهای رویال لندن به تحصیل پرداخت. پدر او جیک اسکات نیز کارگردان ویدئو موزیک بود. ریدلی مدتی را در شبکه بی بی سی به عنوان طراح صحنه فعالیت کرد. در سال ۱۹۶۳ هم برای طراحی صحنه سریال doctor who انتخاب شد. کمپانی Mill film که کارهای مربوط به جلوه های بصری را انجام می دهد، متعلق به ریدلی است. در فیلم گلادیاتور تمام کارهای بصری را این کمپانی انجام داد. او در فیلمهایی که می سازد بیشترین میزان دقت را دارد. طوریکه به او لقب "پدر کات" داده اند. ریدلی در سال ۱۹۶۴ با فلیسیتی هیوود ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند است. ولی این ازدواج در ۱۵ دسامبر ۱۹۷۵ به جدایی انجامید. سپس در ۲۴ می ۱۹۷۹ با سندی واتسون ازدواج کرد ولی در ۱۰ سال بعد از او جدا شد، در حالیکه یک فرزند هم از او داشت.
در فیلمهای او زنان شخصیتهای بسیار قوی و خاصی دارند. علاقه فراوان به استفاده از ۲ دوربین نیز در کارهای او نمایان است. ریدلی اسکات در فیلمهای بسیاری با هانس زیمر (آهنگساز) و راسل کراو (بازیگر) همکاری کرده است. دختر ریدلی که جردن نام دارد نیز به بازیگری روی آورده است. در سال ۲۰۰۱ فیلم black hawk down را برای مادرش ساخته است که در همان سال چشم از جهان فرو بست. او در فیلمهایش اغلب از بازیگران مردی استفاده می کند که سابقه تئاتر داشته باشند یا فارغ التحصیل ادبیات باشند. تقریبا نیمی از بازیگران مورد استفاده او این چنین بودند. ریدلی تنها کارگردانی است که (به جز جرج لوکاس) که از هریسون فورد و ایوان مک گرگور در یک فیلم استفاده کرده است. وقتی از این کارگردان چپ دست سوال کردند چرا در فیلمهایت سکس وجود ندارد پاسخ داد: سکس یک چیز کسل کننده است اگر چه شما آن را انجام می دهید.
ریدلی سه بار در سالهای ۱۹۹۱، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ برای فیلمهای thelma and louise ، gladiator و black hawk down نامزد دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین کارگردان شده است. او بیش از ۱۲ بار برنده جایزه در جشنواره های سینمایی مختلف شده است.
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید