شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ اکتبر ۲۰۰۴ ــ اعتراض روسها به ناتو که می خواهد در پایگاههای سابق شوروی اسلحه اتمی مستقر کند!


۲۵ اکتبر ۲۰۰۴ در هشتاد و هفتمین سالگرد انقلاب بلشویکی روسیه و هشتاد سال پس از تقسیم امپراتوری روسیه بر پایه ملیتهایش به ۱۵ جمهوری ، ۱۵ سال پس از انحلال پیمان ورشو و ۱۳ سال بعد از فروپاشی شوروی، و یک هفته پیش از انتخابات آمریکا صدای اعتراض مقامات مسکو که اتحادیه اتلانتیک شمالی ( ناتو ) می خواهد در پایگاههای نظامی سابق شوروی در لیتوانی اسلحه از جمله سلاح هسته ای انبار کند و آنها را برای استفاده نظامی اش آماده سازد بلند شد. قرار بود که هر گونه اعتراضی پس از انتخابات آمریکا صورت گیرد.
یک ژنرال هوایی روسیه در این زمینه گفت: در مذاکرات سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ با غرب قرار بود که پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو هم از صورت نظامی خارج و به صورت یک پیمان سیاسی درآید. ما پیمان ورشو را منحل کردیم ولی غربی ها نه تنها ناتو را غیر نظامی نکردند بلکه آن را تا اعماق شوروی سابق گسترش دادند و اینک می خواهند در دو پایگاه « سیائولیایی » و « تارتو » در ساحل بالتیک که با پول مردم شوروی ساخته شده اند و دهها سال مرکز استقرار بمب افکن های شوروی بودند اسلحه مستقر کنند. اگر روسیه را دوست خود و جنگ سرد را پایان یافته می دانند، استقرار اسلحه در مرزهای روسیه چرا؟. این اقدام به صلح خدمت نمی کند و با واکنش شدید مردم روسیه رو به رو خواهد شد و تاریخ نشان داده است که همین واکنش ها، ورق را به حالت اول باز می گرداند.
مارشال ژوکف فاتح برلن که توسط خروشچف بازنشسته شد گفته بود که سازش غرب با مسکو تا زمانی که دارای سلاح اتمی و موشک است امکان پذیر نخواهد بود و ما نباید خودمان را فریب دهیم. خروشچف این اظهار ژوکف را مخالف سیاست خود مبنی بر همزیستی مسالمت آمیز با غرب دید و او را بازنشسته کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید