سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ اکتبر ۱۹۵۷ ــ ... و به این سان فاتح برلن را کنار گذاشتند


۲۶ اکتبر ۱۹۵۷ ــ ... و به این سان فاتح برلن را کنار گذاشتند
۲۶ اکتبر ۱۹۵۷ دستگاه رهبری وقت شوروی مارشال گئورگی ژوکف فاتح برلن را که وزیر دفاع شوروی بود از همه مقامهای نظامی اش برکنار کرد. نبوغ نظامی ژوکف بود که ارتش آلمان را از دروازه مسکو به عقب نشینی مجبور وتا برلن ان را دنبال کرده و پایتخت هیتلر را متصرف شده بود.
خروشچف برای قانع کردن نظامیان و مردم شوروی به کنار گذاشتن ژوکف در نطقی خطاب به آنان گفته بود که غرور بیش از حد ی که ژوکف به ان دچار شده مآلا برای نظام شوروی خطرناک است و وی به یک استراحت که به آن نیاز مبرم داشت فرستاده شد تا اتحادیه (شوروی) به حیات عادی خود ادامه دهد.
ژوکف معتقد بود که سازش میان دو نظام ــ سوسیالیستی و کاپیتالیستی ــ امکان پذیر نیست و این عقیده با سیاستی که خروشچف بعدا تحت عنوان همزیستی مسالمت آمیز در پیش گرفت مغایر بود. مفهوم دیگر عقیده ژوکف این بود که جنگ میان دو نظام اجتناب ناپذیر است، مگر آن که یکی از این دو، داوطلبانه از سر راه دیگری کنار برود.
وی در مورد کشورهای اروپای شرقی می گفت که این کشورها هر زمان که بخواهند از اتحاد با شوروی کنار بروند باید هزینه ای را ارتش شوروی برای آزاد کردن آنها متحمل شده پرداخت کنند و شوروی در این راه میلیونها کشته داده است که هزینه سنگینی است
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید