جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ ــ روز ملل ـ منشوری که تنها بر روی کاغذ است


۲۴ اکتبر  ۱۹۴۵  ــ  روز ملل ـ منشوری که تنها بر روی کاغذ است
۲۴ اکتبر سالروز به اجرا در آمدن «منشور ملل» در سال ۱۹۴۵ میلادی و به عبارت دیگر آغاز کار سازمان ملل و «روزملل» است. نخستین مجمع عمومی این سازمان نیز سال بعد در همین روز (۲۴ اکتبر ۱۹۴۶) در « فلاشینگ میدو» در شهر نیویورک گشایش یافت.
مروری بر کارنامه ۶۰ ساله سازمان ملل نشان می دهد که موفقتر از «جامعه ملل» نبوده و با ساختار کنونی و تا زمانی که منشور آن اصلاح و «وتو = حق رد» از کشورهای پنجگانه سلب نشود بعید است که موفقیت داشته باشد؛ زیرا که فاتحان جنگ جهانی دوم که طراحان اصلی سازمان ملل هستند شش دهه است که در این سازمان حرف آخر را می زنند و عملا آن را به صورت «سازمان دول پنجگانه» درآورده اند، زیرا که مجمع عمومی آن که قاعدتا باید تصمیم گیرنده اصلی باشد از حد یک تریبون آزاد نمی تواند پا فراتر بگذارد و به همین لحاظ دهها سال است که برخی از روزنامه نگاران واژه «متحد» را در نوشته های خود هنگام خطاب کردن این سازمان بکار نمی برند و کتاب سیاسی پر فروشی هم تحت عنوان «سازمان ملل نامتحد» انتشار یافته است. منتقدین این سازمان می گویند که با ساختار فعلی که تصمیمات ارکانهای مردمی آن به ویژه کمیسیون حقوق بشر ضمانت اجرایی ندارند، دست کم نام این سازمان به «سازمان دول» تغییر یابد تا مردم با شنیدنش عصبی نشوند. اشغال نظامی عراق که عضو این سازمان حافظ صلح! بوده است به منزله آخرین میخ برتابوت آن تلقی شده است. ولی دولتهای پنجگانه که هنوز آن را برای مقاصد خود لازم دارند نهایت تلاش را بعمل می آورند که مانع دفن جنازه شوند.
برای مثال: «یونسکو» یکی از آژانس های سازمان ملل است که در همان سال ۱۹۴۵ با هدف کمک به صلح و امنیت جهان از طریق تقویت همکاری های فرهنگی، علمی و آموزش و پرورشی ملل به وجود آمده است تا مللی که از این راه آگاهی های لازم را به دست می آورند و ارتقاء فرهنگی می یابند احترام به عدالت، حکومت قانون، حقوق بشر و آزادی های اصولی را رعایت کنند. آیا در ۶۰ سال گذشته این هدف تامین شده است؟. آیا جهانیان حتی یک قدم به این هدف نزدیک شده اند؟. این آژانس فرهنگی جهانی هنوز نتوانسته به ایجاد یک خبرگزاری بی طرف (نامتعهد) بین المللی کمک کند! که پیشنهاد آن چهل سال پیش در قطعنامه سران دولت های غیر متعهد آمده بود و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید