پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۳ اکتبر


● ۱۰۲۱: سلطان محمود غزنوی تصرف کشمیر را تکمیل کرد. وی قبلا مناطق غربی هندوستان (پاکستان امروز) را تصرف کرده بود.
● ۱۹۴۴: ارتش سرخ ( شوروی) در تعقیب نیروهای آلمان وارد مجارستان شد.
● ۱۹۵۴: چهار دولت فاتح جنگ جهانی دوم موافقت کردند که به حالت اشغال نظامی آلمان پایان دهند و با حفظ نیروهای خود در دو قسمت آلمان در امور دو آلمان مداخله نکنند. نیروهای نظامی آمریکا ، انگلستان و فرانسه بعدا به نام " ناتو " در آلمان غربی و نظامیان شوروی تحت نام پیمان ورشو در آلمان شرقی ماندگار شدند که پس از فروپاشی شوروی و تامین وحدت آلمان ، نظامیان روسیه به تصمیم یلتسین از از آلمان خارج شدند اما نیروهای دیگر همچنان در آنجا مانده اند!.
● ۱۹۵۶: برخی مردم از مجارستانی ها بر ضد استالینیسم و ادامه استقرار نیروهای شوروی در آن کشور ــ نه سوسیالیسم ــ بپا خاستند. این قیام که از سی ام اکتبر با ورود تانکهای شوروی به خیابانها سرکوب شد در پی مخالفت شوروی با عقاید «ایمر ناگی» نخست وزیر مجارستان که دم از «دمکراسی سوسیالیستی» زده بود آغاز شد. سران شوروی «دمکراسی سوسیالیستی» را یک میان بر به سوی کاپیتالیسم خوانده بودند. این واقعه همزمان با بحران آبراه سوئز روی داده بود.
● ۱۹۵۶: برای نخستین بار به جای فیلم، شبکه های تلویزیونی آمریکا کاست ویدیویی مغناطیسی برای تهیه برنامه های خود بکار بردند.
● ۲۰۰۴: در سن دیاگو ( کالیفرنیا ) تنی چند از افراد خانواده نظامیان به شبکه سی بی اس گفتند که دریافتی ماهانه نظامیان کافی نیست و متوسط آن با این گرانی ها یکهزار و یکصد دلار است و بعضی اوقات آنان مجبور می شوند از «فود لاکر» های پایگاه مواد غذایی رایگان دریافت دارند.
● ۲۰۰۴: فیلمهای مربوط به آزمایش موشکی تازه ایران از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش شد. از حجم خبر و فیلم پرتاب موشک از شبکه های تلویزیونی آمریکا چنین بر می آمد که آن را بیش از حد چشمگیر کرده بودند. آمریکائیان عادت نداشته اند که ببینند موشک کشور کوچک و ضعیفی به مانند موشکهای کروز آنها از سکوی متحرک به آسمان زبانه بکشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید