جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۹مهر ۱۳۸۶ ــ ۲۱ اکتبر ــ روزنامه نگار ، طناز ، درام نویس و مبارز سیاسی


۲۹مهر ۱۳۸۶ ــ ۲۱ اکتبر ــ روزنامه نگار ، طناز ، درام نویس و مبارز سیاسی
۲۱ اکتبر زادروز «جیوسپ جیاکوسا Giaseppe Giacosa» روزنامه نگار، طناز، درام نویس و مبارز سیاسی ایتالیایی است که در ۱۸۴۷ به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد.
وی که اصلا بوهمی بود از جوانی سری پر شور داشت. در جوانی در جنگ با عثمانی شرکت کرد ، زیرا این دولت را زورگو ، فاسد و از عوامل عقب ماندگی اروپاییان می پنداشت. پس از آن مقیم میلان و به روزنامه نگاری سرگرم شد و مدتی خبرنگار «کوریر دلا سرا» بود . آنگاه با دوستان رادیکالش یک روزنامه تندرو به راه انداخت که پس از مدتی توقیف شد. جیاکوسا پس از مدتی به کار نوشتن درام و داستان روی آورد و نخستین نمایشنامه او « حسن Hassan » عنوان داشت که مورد توجه فراوان قرار گرفت و او را به شهرت رسانید. از آن پس وی ضمن نوشتن مقاله برای روزنامه ها، داستان نویسی و درام را پیشه اصلی قرار داد و به خلق آثار کم نظیر موفق شد.
در جریان جنگ جهانی اول، طبع نا آرام ، جیاکوسا را آرام نگذارد و در سال۱۹۱۷ (در ۵۸ سالگی!) به عنوان داوطلب، وارد ارتش ایتالیا شد و در همان سال در میدان جنگ از اسب به پایین افتاد و از چند نقطه بدن دچار شکستگی استخوان شد و در ۱۹۱۹ براثر همین جراحات درگذشت. با وجود این جراحات، در طول بستری بودن موفق به نوشتن دو داستان و دهها مقاله شده بود.
در این روز در سال ۱۹۷۶ «شائول(سال) بیلو» نویسنده آمریکایی متولد کانادا برنده جایزه ادبی نوبل شد. داستانهای معروف بیلو عبارتند از: قربانی، مرد سرگردان، هرزوگ و ... . بیلو سالها در اروپا به ویژه در پاریس زندگی کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید