شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ مهر ۱۳۸۶ ــ ۲۰ اکتبر ــ صدام حسین عرب در برابر قاضی کر’د: من رئیس جمهوری عراق هستم، تو کیستی؟!


۲۸ مهر ۱۳۸۶ ــ ۲۰ اکتبر ــ صدام حسین عرب در برابر قاضی کر’د: من رئیس جمهوری عراق هستم، تو کیستی؟!
نوزدهم اکتبر ۲۰۰۵ به همانگونه که قبلا اعلام شده بود، صدام حسین را با هفت تن از همکاران نزدیکش در طول ۲۳ سال ریاست بر کشور عراق از بازداشتگاه تحت حفاظت نیروهای آمریکایی اشغال کننده عراق به عمارتی که قبلا دفتر مرکزی حزب بعث عراق (حزب سوسیالیستی حاکم) بود منتقل کردند و در تالار محاکمه، در چاردیواری سفید رنگ آهنی قرار دادند تا به یکی از اتهامات او رسیدگی شود. این اتهام، دستور سرکوب گروهی از شیعیان عراقی ساکن شهرک دجیل (واقع درشمال بغداد) بود که در آنجا در سال ۱۹۸۲ به جان صدام، سوء قصد نافرجام شده بود. در این سرکوبی ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن کشته شدند. این رسیدگی قضایی با حضور پنج قاضی آغاز بکار کرده بود که محمد امین حقوقدان ۴۶ ساله کر’د ریاست این قضات را برعهده داشت. وی قبلا به کار وکالت دادگستری اشتغال داشت و تا روز ۱۹ اکتبر نام او افشاء نشده بود.
در این جلسه محمد امین از صدام هویت او را سئوال کرد. صدام که از جای خود بلند شده بود با لحنی خشن گفت: ضمن احترام به همه کسانی که اینجا حضور دارند، من به این اصطلاح دادگاه پاسخ نمی دهم. من رئیس جمهوری عراق هستم و حق خود را که در قانون اساسی آمده است محفوظ می دارم، کشور در اشغال نظامی خارجی است. لذا، من دستگاهی که شما را در اینجا نشانیده قبول ندارم. برپایه دروغ عراق را اشغال نظامی کرده اند. من جرمی نکرده ام که پاسخگو باشم. وی سپس خطاب به محمد امین گفت: تو کیستی که از من سئوال می کنی؟!.
محمد امین گفت: خوب، شما رئیس جمهور سابق هستید. صدام با پرخاش اعتراض کرد و گفت: خیر، من رئیس جمهور سابق نیستم. من رئیس جمهوری عراق هستم. محمد امین گفت: من که نگفتم رئیس جمهور مخلوع.
قرار بود که جریان جلسه محاکمه کاملا از شبکه های تلویزیونی پخش شود، که این پخش با ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و در طول پخش نیز گاهی صدا قطع و وصل و تصویر برفکی و سفید می شد که روزنامه نگاران خارجی خواسته اند دولت عراق در این باره توضیح بدهد. با وجود این، مردم عراق و بیشتر جهان عرب جریان جلسه را تا آنجا که پخش شد و تصویر واضح بود مشاهده کردند.
در جریان جلسه، یک بار تنفس داده شد. در اینجا هنگام خروج صدام از تالار، دو نگهبان خواستند بازوانش را بگیرند تا درکنترل آنان باشد که صدام دست خود را کشید و مشاجره روی داد و سرانجام بدون این که اجازه دهد دستش را بگیرند به اطاق دیگر رفت و در اینجا با همکاران سابق خود احوالپرسی گرمی بعمل آورد.
در پایان سومین ساعت، به تقاضای وکیل مدافع صدام، محمد امین با قطع محاکمه تا ۲۸ نوامبر (به مدت یک ماه و ۱۱ روز) موافقت کرد، جلسه تعطیل شد و زندانیان را به بازداشتگاه باز گردانیدند.
دانستنی است که صدام در اکتبر سال ۱۹۹۵ با ۹۹ درصد آراء باردیگر به ریاست جمهوری عراق انتخاب شده بود که بسیاری از رسانه ها که خبر محاکمه را منتشر ساخته بودند به آن مورد (تجدید انتخاب او) هم اشاره کرده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید