جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بیماری MS


بیماری MS
مالتیپل اسکلروزیس که به اختصار به آن ام اس (‏MS‏) نیز گفته می شود ، یک بیماری سیستم عصبی ‏است ، که بیشتر افراد جوان را مبتلا می سازد و در آن ، ماده ی پوشاننده ی سلول های عصبی که میلین ‏نام دارد در بعضی قسمتهای سیستم عصبی از بین رفته سبب ایجاد اختلالات علایم متنوع عصبی می ‏شود.‏
● علائم بیماری مالتیپل اسکلروز چیست؟
علائم این بیماری گاهی تشدید وگاهی تخفیف پیدا می کنند ولی ممکن سیری پیشرونده و ناتوان کننده ‏داشته باشند .علائم این بیماری متنوع می باشند.
شروع بیماری گاهی بصورت آهسته وبی سروصدا بوده ولی بیشتر به صورت علائم حاد عصبی ‏است(منظور از حاد این است که علائم در عرض چند روز ظاهر می شوند.). گاهی علائم جزئی وخفیف ‏هستند به طوری که بیمار به پزشک مراجعه نمی کند( مثلاً به صورت ضعف وخستگی زودرس یا سر گیجه ‏ی خفیف) پس از مدتی علائم خود به خود بر طرف می شوند و گاهی عود می کنند. البته تشخیص این ‏موارد خفیف مشکل است.در موارد دیگر علائم شدید بوده و شامل اختلال شدید بینائی دو بینی (بیمار هر ‏چیز را دو تا می بیند.) فلج اندام ها ، سرگیجه شدید و اختلال تعادل حین راه رفتن ، اختلالات حافظه و ‏افسردگی می باشند. علائم در طول زمان گاهی شدید بوده وگاهی تخفیف پیدا می کنند ودوباره عود می ‏کنند وممکن است بیماری سیر پیش رونده ای داشته باشد وبه تدریج بیمار را به صورت یک معلول در می ‏آورد و مانع از ادامه کار و زندگی معمولی او شود و در موارد نادر ممکن است جان بیمار را به خطر بیاندازد
بیماری مالتیپل اسکروز چقدر شایع است ؟
حدود یک میلیون وصد هزار نفر در جهان مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس می باشند. این بیماری در ‏جوانان شایع بوده و تا سن ۳۵ سالگی شیوع آن بیشتر می شود . تعداد خانمهای مبتلا به این بیماری دو ‏برابر آقایان است.
‎● آیا هر کسی دچار بیماری ام اس شد زمین گیر ومعلول خواهد شد ؟
بیماری ام اس می تواند شدتهای مختلفی داشته باشد. بعضی بیماران ، بیماریشان آنقدر خفیف است که ‏به پزشک هم مراجعه نمیکنند و تا سالها بعد به زندگی معمولی خود ادامه میدهند ، ولی بعضی بیماران ‏بیماری شدیدی دارند به طوری که پس از چند سال دچار عوارض و عواقب شدید بیماری می شوند .در ‏بررسی های انجام شده ،مشخص شده است که ۱۵ سال پس از شروع بیماری ، یک پنجم بیماران هنوز ‏به زندگی عادی خود ادامه میدهند، و هیچگونه محدودیتی احساس نمی کند . ۵۰ تا ۶۰ در صد بیماران ‏برای حرکت خود نیاز به کمک (مثلاً عصا یا صندلی چرخ دار ) دارند. و ۷۵ در صد بیماران قادر به ادامه کار ‏خود نبوده و از کار افتاده می شوند . مطالعات انجام شده نشان میدهد بیمارانی که در پنج سال اول شروع ‏بیماری معلولیت قابل توجهی پیدا نکرده اند در ۱۰ تا ۱۵ سال بعدی نیز مشکل چندانی پیدا نخواهند کرد.
● علت بیماری ام اس چیست؟
علت بیماری ام اس خود ایمنی روی یک زمینه ی ارثی می باشد تابه حال میکروب یا ویروس خاس را به ‏عنوان عامل این بیماری پیدا نکرده اند . غذای خاصی در ایجاد این بیماری مقصر شناخته نشده است. این ‏بیماری واکسن ندارد و راه پیشگیری برای آن پیدا نشده است . فامیل نسَبی افراد مبتلا به این بیماری ‏‏(مثلاً خواهر و برادر ها) احتمال ابتلای آنها به این بیماری قدری بیشتر از افراد دیگر است.برای این افراد نیز ‏توصیه خاصّی وجود ندارد تا با رعایت آن بتوان بیماری را پیشگیری نمود . از آنجائیکه این میزان احتمال ‏بسیار کم است ، اطرافیان بیمار مبتلا به ام اس نباید نگران شوند.
● ‎ بیماری ام اس را چگونه تشخیص می دهند؟
آزمایش خون یا تست خاصّی وجود نداردکه به تنهائی بیماری ام اس را به طور قطعی تشخیص دهد. ‏پزشک برای تشخیص این بیماری علاوه بر علائم و نشانه های بیمار ، از ام آر آی و بررسیهای دیگر استفاده ‏می کند، و سیر بیماری را نیز در نظر می گیرد.
● آیا بیماری ام اس درمان خاصّی دارد؟
آری بیماری ام اس راه معالجه دارد . گر چه این معالجات امکان شفای قطعی بیماری را ممکن است فراهم ‏نسازدولی کمک زیادی به بیماران می کند و لوزم است درمان تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشد . ‏متحصصان مغز و اعصاب برای درمان بیماری مالتپل اسکلروزیس از افتر فرون بتا ،استات گلاتی ‏رامرGlatiramer‏ کورتیکو ستروئید و دارو های دیگر استفاده می شود. بسته به شدت بیماری و علائم ایجاد ‏شده نوع دارو ومقدار آن توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز می شود مصرف دارو های گیاهی (جوشانده ‏و...) برای ام اس فایده ای ندارد و ممکن است بیمار را ومدتی از درمان صحیص باز بدارد و نهایتاً به ضرر او ‏باشد. مصرف صحیص داروهای تجویز شده توسط متخصص مغز واعصاب وپیگیری بیمار ، در هربیماری ‏مزمنی اهمیت زیادی دارد.‏


دکتر همدانی
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید